-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zainteresowania związane z obranym kierunkiem rozwoju zawodowego oraz
wybrać odpowiedni wariant kariery i sposoby jej realizacji;
" Oceniającego, który wyznacza zadania pracownikowi i ocenia ich realizację,
identyfikuje zdarzenia krytyczne i pomaga w wyeliminowaniu ich w przyszłości;
" Nauczyciela, który uczy specyficznych dla danego miejsca pracy umiejętności i
zachowań;
" Mentora wspierającego podwładnego w trakcie wykonywania ważnych zadań,
które mogą pomóc w jego promowaniu zarówno w samej organizacji, jak i w jej
otoczeniu; dostarczającego przykładowych wzorców kariery zawodowej,
podwładni mogą w ten sposób pójść tym śladem ; dostarcza przełożonym
informacji o wynikach pracy podwładnego;
" Doradcy, który dostarcza informacji o rozwoju pracownika, o sposobie odbierania
jego zachowań przez innych współpracowników, proponuje odpowiednie szkolenia
i treningi [Szałkowski 2002a, s. 88].
Zadaniem pracowników działu personalnego jest natomiast dostarczanie
pracownikom wszelkich informacji na temat dostępnych ścieżek karier w
przedsiębiorstwie wraz z odpowiednimi wymaganiami, jakie są stawiane osobom chcącym
realizować daną ścieżkę kariery, np. odbycie odpowiednich szkoleń, kursów, zdobycie
odpowiednich zaświadczeń czy pozwoleń [Szałkowski 2002a, s. 88].
Na pracowniku natomiast spoczywa bezpośrednia odpowiedzialność za planowanie
kariery i rozwój jedynie on bowiem wie, co naprawdę pragnie osiągnąć. Trudność polega
tu na znalezieniu czasu na stworzenie planu kariery i systematycznym wcielaniu go w
2006 IPiSS Wszelkie prawa zastrzeżone 75/84
życie. Jest to zarazem sfera, w której bezpośredni przełożony, ewentualnie odpowiednio
przeszkoleni specjaliści, winni udzielić pracownikowi porady i wsparcia: jak bowiem
wskazuje doświadczenie, pracownicy pozostawieni sami sobie, bez zachęty i
ukierunkowania, czynią niewielkie postępy.
Coraz częstszym problemem związanym z zarządzaniem karierą pracowników,
którego rozwiązanie leży w gestii zarówno działu personalnego, jak i przełożonego, jest
problem płaskich struktur organizacyjnych. W strukturach tych zachodzi małe
prawdopodobieństwo awansowania na wyższe stanowiska z powodu bardzo małej liczby
owych stanowisk. Jednym z proponowanych rozwiązań tego problemu jest przydzielanie
pracownikom zróżnicowanych zadań na tych samych stanowiskach pracy. Wówczas
realizacja karier zawodowych przejawia się w zwiększeniu zakresu odpowiedzialności, np.
poprzez pracę nad projektami międzywydziałowymi, co skutecznie prowadzi do wzrostu
doświadczenia takich pracowników, ich umiejętności i kompetencji [Armstrong 1999, s.
493].
Podstawowe instrumenty zarządzania karierą pracowników można połączyć w
cztery bloki działań:
1. Określenie potencjalnych dróg rozwoju w firmie:
" opracowywanie i aktualizacja potencjalnych dróg rozwoju kariery dla
każdego stanowiska;
" równoległe konstruowanie ścieżek menedżerskich i specjalistycznych;
" tworzenie ścieżek szybkiego awansu;
" upowszechnianie informacji na temat dostępnych dróg rozwoju kariery w
firmie.
2. Odgórne wspieranie rozwoju pracowników:
" tworzenie atmosfery rozwoju zawodowego;
" zachęcanie pracowników do podnoszenia kwalifikacji;
" oferowanie konkretnych możliwości szkoleń.
3. Planowanie dróg rozwoju pracowników:
" opracowywanie indywidualnych ścieżek kariery;
" opracowywanie planów rotacji (transferów);
" tworzenie kadry rezerwowej;
" opracowywanie planów następstw (sukcesji).
2006 IPiSS Wszelkie prawa zastrzeżone 76/84
4. Oddolne wspieranie dróg rozwoju pracowników:
" prowadzenie rozmów rozwojowych z pracownikiem;
" coaching:
" mentoring [Juchnowicz 2000, s. 103].
2006 IPiSS Wszelkie prawa zastrzeżone 77/84
5. PODSUMOWANIE
Rozważanie teoretyczne jak i wątki praktyczne zaprezentowane w niniejszym
opracowaniu, dotyczące kapitału ludzkiego i problematyki inwestowania w ten kapitał w
strategiach rozwoju przedsiębiorstwa, pozwalają na sformułowanie kilku wniosków, istotnych
dla praktyki gospodarczej przedsiębiorstw, szczególnie tych działających w sektorze MZP.
Po pierwsze, należy stwierdzić, że niezależnie od wielkości, każde przedsiębiorstwo
powinno opracowywać strategię swojego działania na trzech poziomach: globalnym,
poszczególnych obszarów i funkcjonalnym. Niestety, jak pokazują wyniki badań polskich i
zagranicznych, po narzędzia strategicznego zarządzania sięgają głównie przedsiębiorstwa
duże, podczas gdy sektor MZP działa bardziej na zasadzie intuicji właścicieli bądz
menedżerów, a nie na podstawie długookresowej wizji rozwoju firmy. To lekceważenie
strategii firmy skutkuje tym, że małe i średnie przedsiębiorstwa często nie znają rynku, na
którym funkcjonują oraz inwestują w rozwój kompetencji, które w rzeczywistości nie są dla
nich kluczowe.
Problematyka rozwoju kompetencji jest nierozerwalnie związane z problematyką
kapitału ludzkiego i inwestowaniem w rozwój personelu firmy. Zarządzanie zasobami
ludzkimi jako strategia funkcjonalna przedsiębiorstwa wymaga przeprowadzenia dokładnej
analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych, dopasowania modelu strategicznego
zarządzania zasobami ludzkimi do specyfiki danej firmy, ustalenia poszczególnych
elementów tej strategii w płaszczyznach zadań, umiejętności, doświadczenia, innowacyjności,
systemów wynagradzania, awansów oraz wartości wyznawanych przez organizację. Teoria i
praktyka zarządzania wykształciła wiele użytecznych metod wspomagających strategiczne
zarządzanie zasobami ludzkimi, które różnią się stopniem skomplikowania, zakresem wiedzy
niezbędnym do ich użycia jak i kosztami implementacji. Dzięki takiej różnorodności każde
przedsiębiorstwo jest w stanie znalezć metodę, która będzie optymalna z punktu widzenia
jego potrzeb.
Istotnym zagadnieniem jest rozumienie zależności występujących pomiędzy strategią
organizacji a strategią zarządzania zasobami ludzkimi. Najnowsze modele zakładają, że
ludzie są kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Stąd strategia
organizacji i zasobów ludzkich są ze sobą zintegrowane bądz, idąc krok dalej, to strategia
zasobów ludzkich ma prymat nad strategią przedsiębiorstwa.
2006 IPiSS Wszelkie prawa zastrzeżone 78/84
Mimo, że nie ma wątpliwości co do pozytywnego związku pomiędzy całościowym
poziomem kapitału ludzkiego a efektywnością organizacji, firmy nadal postrzegają personel
jako jedną z głównych pozycji w kosztach działalności. Na dodatek, w przeciwieństwie do
innych obszarów działalności, brak jest twardych danych pozwalających określić poziom
efektywności personelu oraz wyznaczyć stopę zwrotu z inwestycji poczynionych w zasoby
ludzkie, chociażby w postaci sfinansowania szkoleń. Również nie ma zgodności co do
efektywności wynagrodzeń, chociaż zdaniem Bochniarza [2006] tworzenie wysokiej wartości
dodanej przez wynagrodzenia niekoniecznie musi oznaczać wydawanie więcej, a raczej
wydawanie mądrzej.
Wynagrodzenia, obok innych narzędzi, stanowią bodziec motywujący pracowników
do wysiłku, przekładającego się na lepsze wyniki przedsiębiorstwa. Zagadnienia dotyczące
motywowania pracowników są o tyle skomplikowane, że ocierają się o wiedzę z zakresu
psychologii. W zależności od tego, który model oddziaływań motywacyjnych uzna się za [ Pobierz całość w formacie PDF ] - zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zambezia2013.opx.pl