-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2) Jaką rolę pełnią obwody pomocnicze w stacjach?
3) Jakie zadania spełniają układy sterowania?
4) Jakie zadania pełnią układy sygnalizacji i manipulacyjne?
5) Co oznacza pojęcie automatyka prewencyjna, a co automatyka restytucyjna?
6) Co oznaczają skróty EAZ i EAR?
7) Co oznaczają skróty: SPZ i SZR?
8) Jakie znasz rezerwowe zródła zasilania?
9) Jakie urządzenia i obwody w stacjach mogą być zasilane prądem stałym?
10) W jakim miejscu stacji zbiegajÄ… siÄ™ wszystkie obwody pomocnicze?
11) Za pomocą jakich schematów przedstawia się obwody pomocnicze?
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
4.10.3. wiczenia
wiczenie 1
Przedstawiony na rysunku schemat przedstawia buforowy układ do zasilania rozdzielnicy
prądu stałego w stacjach. Przeanalizuj działanie tego układu.
1
1 bateria
~
2
2 prostownik
3 wyłącznik
4
4 przełącznik
3
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) podać jest cel stosowania baterii akumulatorów i prostowników,
2) wyjaśnić zasadę współpracy baterii i prostownika w czasie normalnej pracy,
3) wyjaśnić zasadę działania układu w czasie awarii,
4) wyjaśnić zasadę działania układu po ponownym pojawieniu się napięcia,
5) zaprezentować wyniki swojej analizy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- podręczniki, poradniki, katalogi i prospekty,
- zeszyt do ćwiczeń, długopis.
wiczenie 2
Przeanalizuj działanie nadprądowego bezzwłocznego zabezpieczenia transformatora na
podstawie przedstawionego poniżej schematu.
(Wyjaśnienie znaczenia wszystkich symboli przedstawionych na schemacie pozwoli Ci
analizować zasadę działania układu).
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) wyjaśnić znaczenie wszystkich symboli z rysunku,
2) dokonać analizy działania układu,
3) zaprezentować wyniki pracy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- podręczniki, poradniki, katalogi i prospekty,
- zeszyt do ćwiczeń, długopis.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
wiczenie 3
Przeanalizuj zasadę działania najprostszego przekaznika nadprądowego K32
współpracującego z wyłącznikiem:
S1 sprężyna wyłączająca
S1
Q2 S2 sprężyna zwrotna
Z zapadka zamka wyłącznika
Z
L cewka wyłączająca
L
T1 przekładnik prądowy
Q2 wyłącznik
S2
K 32
T1
I
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) wyjaśnić, co to jest elektromagnes i jaką rolę może pełnić ruchoma zwora,
2) wyjaśnić budowę wyłącznika i rolę zapadki,
3) przeanalizować działanie układu,
4) zaprezentować wyniki swojej analizy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- podręczniki, poradniki, katalogi i prospekty,
- zeszyt do ćwiczeń, długopis.
4.10.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz: Tak Nie
1) wyjaśnić rolę obwodów pomocniczych w stacjach?
2) wymienić obwody pomocnicze w stacjach?
3) wymienić zadania EAZ?
4) wymienić zadania EAR?
5) narysować symbol przekaznika nadprądowego i podnapięciowego?
6) wymienić urządzenia potrzeb własnych zasilane prądem
przemiennym?
7) wymienić urządzenia potrzeb własnych zasilane prądem stałym?
8) wyjaśnić, co to jest nastawnia?
9) analizować pracę obwodów pomocniczych na podstawie schematów?
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
5. SPRAWDZIAN OSIGNI
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uważnie instrukcję masz na tę czynność 5 minut.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test składa się z 21 zadań dotyczących charakteryzowania procesów przesyłania
i rozdzielania energii elektrycznej.
5. Na rozwiązanie wszystkich zadań masz 40 minut.
6. Odpowiedzi udzielaj wyłącznie na załączonej karcie odpowiedzi.
7. Wszystkie zadania to zadania wielokrotnego wyboru. Zawierają cztery możliwe
odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna. Zaznacz poprawną odpowiedz,
zaczerniając właściwe pole w karcie odpowiedzi. Jeśli się pomyliłeś, to otocz błędną
odpowiedz kółkiem i zaznacz nową odpowiedz.
8. Za każdą poprawną odpowiedz otrzymasz 1 punkt, za złą odpowiedz lub brak odpowiedzi
0 punktów.
9. Możesz uzyskać maksymalnie 21 punktów.
10. Pamiętaj, że pracujesz samodzielnie.
11. Po zakończeniu testu podnieś rękę i zaczekaj, aż nauczyciel odbierze od Ciebie pracę.
Powodzenia!
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Kabel o żyłach miedzianych w izolacji polietylenowej i powłoce polwinitowej oznacza się
symbolem:
a) YAKY,
b) YKY,
c) YKXS,
d) YKX.
2. Symbolem AKnFtA oznacza siÄ™:
a) kabel z żyłami aluminiowymi o izolacji papierowej przesyconej syciwem
nieściekającym i powłoce ołowianej, opancerzony taśmami stalowymi, z osłoną
włóknistą,
b) kabel z żyłami miedzianymi o izolacji papierowej przesyconej syciwem nieściekającym
i powłoce ołowianej, opancerzony taśmami stalowymi, z osłoną włóknistą,
c) kabel z żyłami aluminiowymi o izolacji papierowej przesyconej syciwem
nieściekającym i powłoce ołowianej, opancerzony drutami okrągłymi, z osłoną
włóknistą,
d) kabel z żyłami miedzianymi o izolacji papierowej przesyconej syciwem nieściekającym
i powłoce ołowianej, opancerzony taśmami stalowymi, z osłoną polwinitową.
3. Pokazany obok symbol oznacza:
a) dławik,
b) przekładnik napięciowy,
c) przekładnik prądowy,
d) odłącznik.
4. Przewody w liniach napowietrznych powinny charakteryzować się:
a) dużą rezystywnością,
b) dużą konduktywnością,
c) dużą przenikalnością dielektryczną,
d) dużą przenikalnością magnetyczną.
5. Sieci przesyłowe mają w Polsce napięcia znamionowe:
a) 110 kV, 220 kV, 400 kV, 750 kV,
b) 220 kV, 400 kV, 750 kV,
c) 110 kV, 220 kV,
d) 230/400 V.
6. Największy zwis przewodu linii napowietrznej występuje w temperaturze:
a) 25oC i +25oC,
b) + 25oC i 5oC,
c) +40oC i 25oC,
d) 5oC i +40oC.
7. Przewód oznaczony symbolem AsXS oznacza
a) linkÄ™ stalowo-aluminiowÄ…,
b) przewód izolowany stosowany w sieciach średnich napięć,
c) linkę stosowaną jako przewód odgromowy,
d) samonośny przewód izolowany stosowany w liniach niskich napięć.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
8. Kabel na napięcie powyżej 15 kV układa się na głębokości?
a) 70 cm,
b) 80 cm,
c) 90 cm,
d) 100 cm.
9. Wadą iskiernika jest to, że:
a) każde przepięcie powoduje zwarcie doziemne i przerwę w dostawie energii,
b) każde przepięcie powoduje przeskok między elektrodami,
c) każde przepięcie powoduje przebicie izolacji chronionego urządzenia, [ Pobierz całość w formacie PDF ] - zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zambezia2013.opx.pl