• [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    na drogach miejskich, przy jednoczesnym braku zatłoczenia na ich wiejskich lub lokalnych
    odpowiednikach. Państwo reagując na ten stan, zwiększa podaż dróg przy jednoczesnym
    zachowaniu cen poniżej poziomu rynkowego, co nie rozwiązuje problemu, a wręcz
    przeciwnie, powoduje jego natężenie.99
    Panaceum na wyżej przestawione problemy stanowi wprowadzenie racjonalnego systemu
    cen ustalanych przez prywatnych właścicieli. Zastosowaliby oni zasadę uiszczania opłat za
    korzystanie z autostrad, zwłaszcza na odcinkach dojazdowych do miast, mostach i tunelach.
    Wysokość opłat uzależniona również będzie od pory dnia  godziny szczytu i inne okresy
    wzmożonego ruchu obarczone byłyby wyższą ceną. Opłaty te rosłyby wraz ze wzrostem
    98
    Szczegółową analizę i krytykę państwowej własności autostrad, dróg i ulic zob. w W.Block, Public Goods and
    Externalities: The Case of Roads [w:] Journal of Libertarian Studies, Vol. 7, No. 1, Spring 1983, s. 1-34 
    dostępne także na http://mises.org/journals/jls/7_1/7_1_1.pdf (stan na 27.III 2011) oraz idem, Free Market
    Transportation: Denationalizing the Roads [w:] Journal of Libertarian Studies, Vol. 3, No. 2, s. 209-238 
    dostępne także na http://mises.org/journals/jls/3_2/3_2_7.pdf (stan na 27.III 2011).
    99
    M.N.Rothbard, O nową wolność& , s. 267-269. Można tu również przytoczyć kilka zarzutów stawianych
    przez Waltera Blocka  1) coroczny wzrost liczby ofiar użytkowników państwowych dróg i autostrad (ludzie
    wśród śmiertelnych przyczyn wypadków drogowych wymieniają alkohol, brawurę, usterki techniczne pojazdów,
    pomijając w ogóle problem złego zarządzania komunikacją drogową przez państwo; 2) nieobecność rachunku
    ekonomicznego i wyraznego czynnika zysku powodujący niską jakość usług i brak działań mających podnieść
    ich poziom celem przyciągnięcia klienteli; 3) nieracjonalność systemu wywłaszczania pod inwestycje drogowe 
    po raz kolejny brak ekonomicznej kalkulacji i zasady minimalizacji kosztów utrudnia odpowiedni wybór
    kierunku inwestycji, który będzie sprzyjał zahamowaniu procederu żądania poziomu odszkodowania za
    wywłaszczaną nieruchomość ponad cenę rynkową (cena płacona przez państwo może być wyższa od rynkowej
    w wyniku dodatkowych kosztów, np. łapówek dla rzeczoznawców związanych z ustaleniem tzw. sprawiedliwej
    ceny)  zob. W.Block, Free Market Transportation& , s. 209-215 i 217-219. Por. także W.Block, Goods and
    Externalities& , s. 1-34 oraz idem, The Provatization of Roads and Highways, s. 97-152, 183-200, 331-346.
    33
    popytu, aż do likwidacji korków i przywrócenia płynności ruchu. Część ludzi z pewnością
    zrezygnuje z takiego sposobu docierania do miejsca pracy i zacznie korzystać z usług
    komercyjnych przewozników, innych rodzajów masowego transportu lub wzajemnej pomocy
    sąsiedzkiej w tym zakresie. Ruch w najdroższych okresach czasowych ograniczy się do osób
    gotowych zapłacić cenę równowagową, a reszta osób zaplanuje podróż na godziny, w których
    zatłoczenie szlaków będzie mniejsze. Uzyskane w ten sposób środki prywatni właściciele
    przeznaczą na kolejne inwestycje drogowe, budowę mostów lub tuneli zgodnie z faktycznym
    zapotrzebowaniem. Należy również pamiętać, iż swobodna konkurencja pomiędzy
    poszczególnymi właścicielami nie wywinduje cen do niebotycznych rozmiarów.100
    Gdy chodzi o drogi i ulice miejskie, także one poddane zostaną systemowi opłat.
    Odnosiłby się on do parkowania, w którym ceny uzależnione będą od lokalizacji miejsca 
    parkowanie w zatłoczonym centrum powiązane będzie z obowiązkiem uiszczenia wyższej
    opłaty niż analogiczne parkowanie na obrzeżach miasta. Postoje całodzienne zostanie
    wycenione proporcjonalnie wyżej w porównaniu do stanu obecnego. Poruszanie się po
    prywatnych drogach również będzie wiązało się z konicznością zapłaty, jednakże sposoby jej
    naliczania mogą być bardziej skomplikowane i zróżnicowane. Rothbard prezentuje kilka
    rozwiązań. Pierwszym z nich jest system licencji jakich wykupienia żądaliby właściciele
    dróg, które mogłyby być umieszczane za szybą lub do niej przyczepiane. Samochody mogą
    być również wyposażone w liczniki mierzące przejechaną odległość, a także naliczające
    dodatkowe impulsy za przejazd ulicami o wysokim natężeniu ruchu w godzinach szczytu 
    właściciel samochodu otrzymywałby co miesiąc rachunek. W rachubę wchodzą również
    kamery zainstalowane na skrzyżowaniach i nagrywające numery rejestracyjne samochodów,
    zaś kierowcy dostawaliby co jakiś czas rachunek proporcjonalny do liczby przejazdów przez
    dane skrzyżowanie. Możliwe jest również instalowanie w pojazdach przyrządów pomiaru
    elektronicznego, wysyłających unikalny sygnał rejestrowany przez zainstalowane na
    skrzyżowaniach urządzenia. Prywatne firmy korzystając z nowoczesnych technologii, z
    pewnością konkurowałyby także pod względem wprowadzenia systemu naliczania opłat
    najbardziej efektywnego i najwygodniejszego dla klientów.101 Przedsiębiorcy zminimalizują
    niedogodność licznych rogatek najpewniej poprzez komasację danych odcinków drogi 
    może do tego dojść na przykład w wyniku wykupienia od drobnych właścicieli praw do
    określonego odcinka ulicy za jednorazową lub comiesięczną zapłatą. Także problem
    100
    M.N.Rothbard, O nową wolność& , s.270. Por. także W.Block, The Provatization of Roads and Highways, s.
    47-96, 153-182 i 227-232.
    101
    M.N.Rothbard, O nową wolność& , s. 270-273. Por. W.Block, The Provatization of Roads and Highways, s.
    167-182, 201-214, 233-290.
    34
    zatłoczenia dróg w miastach i korków samochodowych zostanie rozwiązany przez każdego z
    przedsiębiorców, bowiem ryzyko utraty klientów skutecznie zmobilizuje go do eliminacji tej
    dolegliwości. Może on na przykład zawrzeć umowy z właścicielami skrzyżowań, w których
    uregulowana zostałaby kwestia długości tzw. zielonej fali sygnalizacji świetlnej dotyczącej
    jego ulicy, a ów czas uzależniony zostanie od cen, jakie narzuci właściciel skrzyżowania.
    Oczywiście zarządca głównego szlaku komunikacyjnego posiadający również skrzyżowanie
    będzie chciał zachować dla siebie jak najwięcej czasu sygnalizacji świetlnej umożliwiającej [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl