-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
warzyskie, empatyczne, asertywne. Często posiadają też zdolności
przywódcze. Natomiast dzieci, u których przeważa inteligencja intra-
personalna (refleksyjna), wydają się dojrzałe nad wiek, ponieważ
mają wybitną zdolność autorefleksji, samoorganizacji i samokontro-
li. Skupiają uwagę na własnych uczuciach i doświadczeniach. Warto
im stworzyć warunki do jak najbardziej samodzielnej i zindywiduali-
zowanej nauki.
Dzieci o przewadze inteligencji przyrodniczej mają umiejętność ro-
zumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi. Bardzo lubią
obserwować przyrodę, oglądać programy o tej tematyce, odwiedzać
ogrody zoologiczne czy botaniczne. Dziecku takiemu warto pozwolić
na hodowanie zwierzątek, prowadzenie uprawy roślin itp.
Teoria inteligencji wielorakich uświadamia nam, że niepo-
wodzenia szkolne dziecka często mogą wynikać z wadliwe-
go, jednostronnego procesu nauczania, który nie wykorzy-
stuje dostatecznie potencjału ucznia.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Małgorzata Wiśniewska-Koszela
START SZKOLNY BEZ PORA%7łEK darmowy fragment - Złote Myśli
Ï% str. 21
Małgorzata Wiśniewska-Koszela
20. Pomagaj dziecku,
20. Pomagaj dziecku,
ale też ucz je samodzielności!
ale też ucz je samodzielności!
Wielu rodziców męczą wątpliwości, czy i w jaki sposób powinni po-
magać dziecku w nauce. Osobiście nie znam ucznia klasy pierwszej,
który samodzielnie (samotnie) potrafi dobrze odrobić lekcje. Nawet
jeżeli jest dzieckiem bardzo zdolnym, wymaga w sytuacji zadaniowej
ciągłej akceptacji, uwagi i towarzystwa osoby dorosłej. W szkole za-
pewnia mu to nauczyciel.
Pracując w klasie pierwszej, praktycznie nie siadam, ponieważ dzieci
podchodzą wówczas do biurka. Krążę po klasie, ciągle utrzymując
kontakt osobisty z każdym uczniem.
W domu rodzinnym taką rolę pełnią najczęściej rodzice. Dziecko
siedmioletnie najlepiej czuje się, jeżeli rodzic podczas odrabiania
lekcji siedzi obok niego. Zaspokaja w ten sposób niezwykle silną
w tym wieku potrzebę bliskości (także fizycznej), daje poczucie
pewności i bezpieczeństwa. Nie znaczy to jednak, że rodzic powinien
w czymkolwiek dziecko wyręczać.
Dobrze postępuje, jeżeli w razie potrzeby udziela wyjaśnień lub zada-
je naprowadzające pytania. Nigdy nie należy pisać ani rysować za
dziecko. Jeżeli nie potrafi policzyć czegoś w pamięci, warto skorzy-
stać z liczydła lub patyczków. Najmłodsi uczniowie potrzebują zwy-
kle przerw co piętnaście, dwadzieścia minut. Bardzo wartościowe
jest dla nich słuchanie czytanych przez dorosłych tekstów lub opo-
wiadanych przez nich historyjek lub baśni.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Małgorzata Wiśniewska-Koszela
START SZKOLNY BEZ PORA%7łEK darmowy fragment - Złote Myśli
Ï% str. 22
Małgorzata Wiśniewska-Koszela
Czytając lub opowiadając dziecku, dobrze jest je do siebie przytulać,
głaskać. Warto też porozmawiać z dzieckiem o tym, co usłyszało, nie
stwarzajÄ…c mu jednak sytuacji egzaminacyjnej typu pytanie odpo-
wiedz . Lubię na przykład pytać dziecko, czy baśń mu się podobała,
którego bohatera najbardziej lubi, którym chciałoby być samo. Jakie
zdarzenie jest dla niego najciekawsze, najzabawniejsze, najsmutniej-
sze? Czy podoba mu się zakończenie? A może wolałoby inne, niech
opowie. Zachęcam także, aby opowiadało mi wymyślone przez siebie
lub znane historie i baśnie, rysowało ilustracje do tekstów i opowia-
dało o nich. Miłe i kształcące jest wspólne śpiewanie, rozwiązywanie
krzyżówek, czytanie i układanie wierszyków, odgadywanie rebusów
i zagadek, granie w karty, gry planszowe i komputerowe. Ważne jest
zapewnienie dużej porcji ruchu na świeżym powietrzu poprzez
wspólne spacery, wycieczki, zabawy. Dzieci siedmioletnie uwielbiają
także bawić się z rówieśnikami. Powinno to się jednak odbywać pod
okiem dorosłych.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Małgorzata Wiśniewska-Koszela
Dlaczego warto mieć pełną wersję?
Jak przygotować swoje dziecko do rozpoczęcia szkolnej
edukacji i zapewnić mu optymalne warunki do rozwoju?
Zazwyczaj rozpoczęcie nauki szkolnej wiąże się z dużym
stresem - zarówno dla rodzica, jak i dziecka. Jest to
przełomowy moment w życiu każdego małolata. Warto
zatem być przygotowanym na wszelkie niespodzianki,
które mogą czekać na Ciebie i Twoje dziecko. Warto
przygotować swoją pociechę, aby z podniesioną głową
wkroczyła w kolejny etap swojego życia. Już za chwilę
poznasz wiele cennych wskazówek na temat tego, jak
uchronić swoje dziecko od niebezpieczeństw, które czekają
na nie w szkole. Poznasz szkołę "od kuchni" i dowiesz się
o zaskakujących, a miejscami nawet bulwersujących informacjach, ale co ważne
zawsze rzetelnych. Dzięki wiedzy zawartej w publikacji: - Poznasz najbardziej typowe
problemy, które pojawią się wraz z rozpoczęciem nauki przez Twoje dziecko. -
Dowiesz się, jak takie problemy rozwiązywać. - Zapoznasz się z prawdziwym
obliczem warunków, jakie zastanie Twoje dziecko podczas wędrówki przez kolejne
stopnie edukacji. - Dowiesz się, jak skutecznie wykorzystywać przysługujące Ci
prawa rodzica. - Poznasz wszelkie prawidłowości i sposoby przyśpieszające rozwój
Twojego dziecka. Poradnik ten walczy ze stereotypami funkcjonującymi od wieków,
np. ze stereotypem podporzÄ…dkowanego i wystraszonego rodzica oraz
wszechmocnego nauczyciela, który zawsze ma rację. Wskazując konkretne
rozwiązania obniża poziom stresu i pobudza do pozytywnego myślenia.
Pełną wersję książki zamówisz na stronie wydawnictwa Złote Myśli
http://www.zlotemysli.pl/prod/6441/szkolny-start-dzieck
a-malgorzata-wisniewska-koszela.html [ Pobierz całość w formacie PDF ] - zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zambezia2013.opx.pl