• [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    wspólnoty wiernych i 2. do uczestnictwa w sakramentach, które suponuje
    przynależność do owej wspólnoty, gdyż wierni, uczestnicząc w sakramentach, tworzą
    wspólnotę. Dlatego klątwa może usunąć kogoś z Kościoła dwojako: przez odłączenie
    go od uczestnictwa w sakramentach  i to stanowi  klÄ…twÄ™ mniejszÄ…"  oraz przez
    wykluczenie go zarówno ze wspólnoty, jak i z uczestnictwa w sakramentach  i to
    jest  klątwa większa", którą właśnie określa powyższa definicja. Nie ma natomiast
    trzeciego rodzaju klątwy, która by polegała na wykluczeniu ze wspólnoty wiernych,
    ale bez wykluczenia z uczestnictwa w sakramentach, z podanego wyżej powodu, a
    mianowicie ze względu na to, że wierni, uczestnicząc w sakramentach tworzą
    wspólnotę.
    Ale wspólnota wiernych jest dwojaka: 1. w sprawach duchowych, takich jak
    wzajemne modlitwy, zebrania dla przyjęcia sakramentów itp. 2. w prawowitych
    sprawach ziemskich. Sprawy te oraz godziwa wspólnota są wyrażone w następującym
    zdaniu:  Jeśli ktoś za swe występki zostanie wyklęty, odmawia się mu: ust, modlitw,
    pozdrowienia, wspólnoty i stołu"; ust, nie dając mu pocałunku; modlitw, nie modląc
    się wraz z wyklętymi; pozdrowień, nie witając się z nimi; wspólnoty, nie dopuszczając
    ich do sakramentów; stołu, nie jedząc z nimi przy jednym stole.
    Powyższa definicja wyraża odłączenie ich: od sakramentów, słowami:  wyłączenie ...
    pod względem (udziału) w owocach"  oraz wyłączenie ich ze wspólnoty wiernych w
    sprawach duchowych, co jest wyrażone słowami:  wyłączenie ze wspólnoty
    Kościoła... w wspólnych modlitwach".
    Inna definicja wyraża wyłączenie od obu tych praw:  klątwa to wyłączenie od
    153
    wszelkiej wspólnoty wiernych".
    Rozwiązanie trudności.
    1. Modlimy się za niewiernych, ale oni nie uzyskują owoców modlitw, jeśli nie
    nawrócą się ku wierze. Podobnie należy modlić się za wyklętych, ale nie pośród
    modlitw za członków Kościoła. Ale wyklęci nie otrzymują owoców modlitw, dopóki
    są pod klątwą. Niemniej trzeba się modlić, by Pan Bóg udzielił im ducha pokuty i by
    dzięki niej zostali uwolnieni od klątwy.
    2. Modlitwy jednych pomagajÄ… drugim w miarÄ™ jak uczestniczÄ… w nich w dalszym
    ciągu, już to mocą miłości (nadprzyrodzonej), która łączy wszystkich wiernych, by
    stanowili jedno w Panu Bogu zgodnie z Ps. 118 (63):  Jestem przyjacielem
    wszystkich, którzy się boją Ciebie"  otóż takiego trwania w uczestnictwie klątwa nie
    przerywa, bo słusznie można kogoś wykląć tylko za winę, będącą grzechem
    śmiertelnym, i wyłączającą z miłości (nadprzyrodzonej) nawet tego, kto nie byłby
    wyklęty. Natomiast klątwa niesprawiedliwa nie może kogokolwiek pozbawić tej
    miłości, bo ona należy do tych największych dóbr, których nikomu nie można odebrać
    wbrew jego woli. Otóż klątwa przerywa trwanie w tego rodzaju uczestnictwie, gdyż
    Kościół wyrokiem klątwy odłącza wyklętych od społeczności wiernych, za których się
    modli. Wskutek tego wyklętym nie pomagają te modły, które odprawia się za cały
    Kościół. Ponadto w imieniu Kościoła wierni nie mogą modlić się za nich, chociaż
    prywatnie można modlić się o ich nawrócenie, zwracając intencję w tym kierunku.
    3. Duchowe owoce Kościoła rodzą się nie tylko z modlitwy, ale także z
    przyjmowania sakramentów i ze współ życia wiernych.
    4.  Klątwa mniejsza" nie jest klątwą w pełnym znaczeniu tego wyrazu; jest nią
    tylko częściowo. Dlatego definicja klątwy może jej odpowiadać tylko pod pewnym
    względem.
    Artykuł 2
    CZY KOZCIÓA POWINIEN WYKLINA KOGOKOLWIEK?
    Postawienie problemu. Wydaje się, że Kościół nie powinien nikogo wyklinać, gdyż:
    1. Klątwa jest pewnego rodzaju przekleństwem. A Pismo św. zabrania
    154
    przeklinania (Rz 12,14). A więc Kościół nie powinien nikogo wyklinać.
    2. Kościół wojujący powinien naśladować Kościół tryumfujący. Otóż czytamy w
    liście św. Judy (Tadeusza):  Gdy archanioł Michał tocząc rozprawę z diabłem spierał
    się o ciało Mojżesza, nie odważył się rzucić wyroku bluznierczego, ale powiedział:
    Pan niech cię skarci". A więc Kościół wojujący również nie powinien rzucać wy roku
    przekleństwa czy klątwy.
    3. Nikogo nie należy wydawać w ręce wroga, chyba że zachodzi wypadek
    beznadziejny. Lecz przez klątwę wy daje się człowieka w ręce szatana, jak mówi św.
    Paweł (I Kor 5,5). Skoro więc w tym życiu nad nikim nie wolno rozpaczać, dlatego
    Kościół nie powinien nikogo wyklinać.
    Ale z drugiej strony: 1. Apostoł kazał Koryntianom wykląć pewnego grzesznika, czyli
    wydać go szatanowi (I Kor 5,5). 2. Chrystus powiada o tym, kto  nawet Kościoła nie
    słucha, niech ci będzie jako poganin i celnik" (Mt18,17). Ale poganie są poza
    Kościołem. A więc tego, kto gardzi słuchaniem Kościoła, należy z niego wykląć.
    Odpowiedz. Sąd Kościoła powinien być zgodny z sądem Pana Boga. Pan Bóg zaś
    różnie karze grzeszników po to, by pociągnąć ich ku dobru: niekiedy nieszczęściami,
    niekiedy zaś pozostawiając człowieka sobie samemu, by pozbawiony pomocy łask,
    które chroniły go od zła, poznał swą słabość i pokornie wrócił do Pana Boga, od
    którego odszedł zarozumiały. Otóż Kościół, wydając wyrok klątwy, naśladuje sąd
    Boży w jeden i drugi sposób: wyłączając ze wspólnoty wiernych (przestępcę)  by się
    zawstydził", naśladuje sąd Boży, karzący utrapieniami; a wykluczając go od modlitw i
    innych dóbr duchowych, naśladuje sąd Boży, który pozostawia człowieka sobie
    samemu, by przez pokorę, poznawszy siebie samego, powrócił do Pana Boga.
    Rozwiązanie trudności.
    1. Przekleństwo może być dwojakie: takie, które zmierza do zła jakiego komuś
    życzy lub jakie wypowiada  i tego rodzaju przekleństwo jest wzbronione, w
    jakikolwiek sposób byłoby rzucone  oraz takie, które zmierza ku dobru (przestępcy)
    poprzez zło, które owo przekleństwo wyraża. Tego rodzaju przekleństwo niekiedy jest
    dozwolone i zdrowotne. Podobnie lekarz niekiedy wyrzÄ…dza szkodÄ™ choremu, np.
    przez obcięcie (części ciała), by go wyleczyć z choroby.
    2. Diabeł jest niepoprawny i dlatego nie mógłby uzyskać jakiegokolwiek dobra z
    155
    klÄ…twy.
    3. Z pozbawienia udziału w modłach Kościoła wynika trojaka szkoda,
    odpowiadająca trzem dobrodziejstwom modłów które: 1. przyczyniają się do wzrostu
    łaski w tych, którzy ją mają i do wyproszenia jej sobie, jeśli jej nie ma ją. W tym
    znaczeniu Mistrz Sentencyj powiedział125, że  klątwą usuwa się łaskę". 2. Ponadto
    modły stoją na straży cnót i dlatego powiedziano, że  klątwa pozbawia opieki", nie w
    tym znaczeniu jakoby wykluczała całkowicie kogokolwiek spod Opatrzności Bożej,
    ale ze względu na to, że wyłącza z tej opieki, jaka strzeże dzieci Kościoła w
    szczególny sposób. 3. Modły stanowią także obronę przed wrogiem (tzn. czartem) tak
    duchowo, jak i cieleśnie. Stąd powiedziano, że  szatanowi dano większą moc w
    oddziaływaniu na wyklętego". Dlatego w pierwotnym Kościele cuda były potrzebne
    do pociągnięcia ludzi ku wierze, i dary Ducha Zwiętego ukazywały się w sposób
    widoczny; tak samo klątwa ujawniała się udręką cielesną, powodowaną przez szatana.
    Nic też nie stoi na przeszkodzie, by oddać wrogowi człowieka, jeśli można mieć
    jeszcze nadzieję, że ocaleje, gdyż nie oddaje się go na potępienie, ale dla poprawy, bo
    Kościół ma władzę wyrwania go z rąk wroga, gdy zechce.
    Artykuł 3 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl