-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wi tego pozwala Mu odkry zasadzki szatana. Jezus nie zmaga si z szatanem sam, ale
w jedno ci z Ojcem, w jedno ci z Duchem wi tym. Trzy Osoby Boskie staj po jednej
stronie walki. Trójca wi ta stanowi dla szatana fortec nie do zdobycia.
Jezus, kuszony przez szatana, u wiadamia nam, e mo emy zwyci z ego jedynie t sam
moc , dzi ki której Syn Bo y go zwyci . Musimy walczy z szatanem z t sam
wiadomo ci , z jak przyst powa do walki Jezus; ze wiadomo ci przybranych dzieci
Ojca; ze wiadomo ci jedno ci z Duchem wi tym. Nierzadko w naszym kuszeniu
koncentrujemy si na samej pokusie. atwo wówczas zapominamy o godno ci synów
Bo ych, zapominamy o mocy Ducha wi tego. Zapominaj c za o tym, nara amy si na
przyj cie rozumowania i dro ci kusiciela.
dro z ego koncentruje cz owieka na rzeczy zakazanej, odwodzi go natomiast od relacji
osobowej. W kuszeniu zakazany owoc znajduje si w centrum ycia. Wydaje si by samym
ród em ycia. Tymczasem ród em ycia jest wy cznie wi z Bogiem. To w relacji do
Stwórcy rodzi si prawdziwe ycie, tak jak ziemskie ycie cz owieka rodzi si w relacji
mi ci kobiety i m czyzny.
koncentracj na zakazanej rzeczy dobrze obserwujemy w kuszeniu pierwszego cz owieka.
Kiedy zakazany owoc sta si przedmiotem kontemplacji pierwszego cz owieka, wówczas
wyda mu si dobry do jedzenia, pi kny do podziwiania oraz konieczny do zdobycia
dro ci.
Nasza wi z Jezusem, a w Jezusie z Ojcem, pozwala nam przezwyci koncentracj na
rzeczach. Wi z Jezusem pozwala nam zdemaskowa pokus kontemplacji zakazanych
rzeczy.
Pro my w obecnej modlitwie, aby my poprzez osobow wi z Jezusem, poprzez s uchanie
Jego S owa, poprzez kontemplacj Jego czynów, uczyli si sztuki demaskowania pokusy
kontemplowania rzeczy. Istot pokusy nie jest bowiem zakazana rzecz, ale postawa serca,
które adoruje rzeczy zamiast adorowa Stwórc . Istot grzechu jest przed enie rzeczy nad
wi z osob : z Osob Boga i z osob cz owieka.
2. Sztandar szatana
Przejd my teraz bezpo rednio do rozmy lania o dwóch sztandarach, które podaje nam w.
Ignacy. Jeden sztandar nale y do Chrystusa, najwy szego Wodza i Pana naszego, drugi za
do szatana, miertelnego wroga natury ludzkiej ( D, 136).
a) Cele dzia ania z ego ducha
w. Ignacy zach ca nas, aby widzie w wyobra ni przywódc wszystkich nieprzyjació na
wielkim polu babilo skim, siedz cego na wielkim tronie jakby z ognia i dymu, w postaci
straszliwej i budz cej groz ( D, 140). Ukazany obraz szatana przekazuje echo wielkich
redniowiecznych scen S du Ostatecznego. Natchnieniem dla tych scen by y bardziej sceny
biblijne, ni odwo anie si do wyobra ni ludowej.
W obecnym rozwa aniu pro my najpierw o g bok wiar , i rzeczywisto z ych duchów
jest straszliwa i budz ca groz , e szatan jest Wielkim Smokiem barwy ognia, maj cym
siedem g ów i dziesi rogów (Ap 12, 3), który kr y wokó cz owieka, szukaj c kogo po re
(por. 1 P 5, 8 9).
To wyobra enie szatana oparte na Biblii oddaje cel jego dzia ania: wieczna zatrata
cz owieka. Dla nie miertelno ci Bóg stworzy cz owieka mówi Ksi ga M dro ci
i uczyni go obrazem w asnej wieczno ci. A mier wesz a na wiat przez zawi diab a (Mdr
2, 23 24). Szatan sam b c Zatrace cem (por. Ap 9, 11), pragnie zatraca i niszczy
wszelkie dobro i ycie wokó siebie.
Aby u wiadomi nam pe niej cel dzia ania szatana, w. Ignacy ka e rozwa , w jaki sposób
zwo uje on niezliczon ilo z ych duchów i jak ich rozsy a (...) po ca ym wiecie, nie
pomijaj c adnej prowincji, adnego miejsca, adnego stanu, ani adnej poszczególnej osoby
D, 141).
Warto podkre li , e szatan interesuje si nie tylko ca ymi narodami, ale ka dym
pojedynczym cz owiekiem. Wielu mistrzów ycia duchowego twierdzi o, i ka dy cz owiek
ma swojego diabelskiego anio a stró a. Bójcie si tego, który (...) ma moc wtr ci do piek a
k 12, 5). Id c za t rad Jezusa, który wiele razy demaskowa podst pne dzia anie z ego
ducha, pro my o wewn trzny duchowy realizm. Realizm ten pozwoli nam widzie
zagro enie p yn ce ze strony Przeciwnika Boga i cz owieka.
Pro my tak e o wewn trzn odwag , dzi ki której b dziemy mogli unikn jakiego
nerwicowego l ku przed szatanem. Ten w nie l k sprawia, e drobne trudno ci yciowe
bywaj powi kszane do niezwyk ych rozmiarów i zagro . Demaskowanie dzia ania
szatana to w nie demaskowanie owego l ku. Szatan wobec cz owieka pos uguje si l kiem.
Jezus natomiast pos uguje si mi ci , zaufaniem i nadziej .
b) Sposoby dzia ania szatana
w. Ignacy zach ca nas tak e do rozwa enia mowy, jak Przywódca z ych duchów napomina
swoich poddanych, aby zarzucali na ludzi swoje sieci. Najpierw maj ich kusi do chciwo ci
bogactw. Bogactwa za maj doprowadzi do zaszczytów i pró nej chwa y. Ostatecznym za
celem kuszenia jest bezmierna ludzka pycha (por. D, 142).
Zasadnicz metod dzia ania Z ego ducha jest zarzucanie sieci, a wi c podst p i k amstwo.
Szatan nigdy nie namawia cz owieka wprost do w asnej zguby. Czyni to pod pozorem
enia do dobra i szcz cia. Nawi zuj c do tej metody dzia ania szatana Biblia nazywa go
oszustem i uwodzicielem. Jezus za powie o nim, e jest amc i ojcem wszelkiego k amstwa.
Ignacy, który sam do wiadczy wielkiego kuszenia szatana, ka e nam prosi o poznanie
podst pów z ego przywódcy i o pomoc, abym si ich ustrzeg ( D, 139). Pro my wi c [ Pobierz całość w formacie PDF ] - zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zambezia2013.opx.pl