• [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    wi tego pozwala Mu odkry zasadzki szatana. Jezus nie zmaga si z szatanem sam, ale
    w jedno ci z Ojcem, w jedno ci z Duchem wi tym. Trzy Osoby Boskie staj po jednej
    stronie walki. Trójca wi ta stanowi dla szatana fortec nie do zdobycia.
    Jezus, kuszony przez szatana, u wiadamia nam, e mo emy zwyci z ego jedynie t sam
    moc , dzi ki której Syn Bo y go zwyci . Musimy walczy z szatanem z t sam
    wiadomo ci , z jak przyst powa do walki Jezus; ze wiadomo ci przybranych dzieci
    Ojca; ze wiadomo ci jedno ci z Duchem wi tym. Nierzadko w naszym kuszeniu
    koncentrujemy si na samej pokusie. atwo wówczas zapominamy o godno ci synów
    Bo ych, zapominamy o mocy Ducha wi tego. Zapominaj c za o tym, nara amy si na
    przyj cie rozumowania i dro ci kusiciela.
    dro z ego koncentruje cz owieka na rzeczy zakazanej, odwodzi go natomiast od relacji
    osobowej. W kuszeniu zakazany owoc znajduje si w centrum ycia. Wydaje si by samym
    ród em ycia. Tymczasem ród em ycia jest wy cznie wi z Bogiem. To w relacji do
    Stwórcy rodzi si prawdziwe ycie, tak jak ziemskie ycie cz owieka rodzi si w relacji
    mi ci kobiety i m czyzny.
    koncentracj na zakazanej rzeczy dobrze obserwujemy w kuszeniu pierwszego cz owieka.
    Kiedy zakazany owoc sta si przedmiotem kontemplacji pierwszego cz owieka, wówczas
    wyda mu si dobry do jedzenia, pi kny do podziwiania oraz konieczny do zdobycia
    dro ci.
    Nasza wi z Jezusem, a w Jezusie z Ojcem, pozwala nam przezwyci koncentracj na
    rzeczach. Wi z Jezusem pozwala nam zdemaskowa pokus kontemplacji zakazanych
    rzeczy.
    Pro my w obecnej modlitwie, aby my poprzez osobow wi z Jezusem, poprzez s uchanie
    Jego S owa, poprzez kontemplacj Jego czynów, uczyli si sztuki demaskowania pokusy
    kontemplowania rzeczy. Istot pokusy nie jest bowiem zakazana rzecz, ale postawa serca,
    które adoruje rzeczy zamiast adorowa Stwórc . Istot grzechu jest przed enie rzeczy nad
    wi z osob : z Osob Boga i z osob cz owieka.
    2. Sztandar szatana
    Przejd my teraz bezpo rednio do rozmy lania o dwóch sztandarach, które podaje nam w.
    Ignacy. Jeden sztandar nale y do Chrystusa, najwy szego Wodza i Pana naszego, drugi za
    do szatana, miertelnego wroga natury ludzkiej ( D, 136).
    a) Cele dzia ania z ego ducha
    w. Ignacy zach ca nas, aby widzie w wyobra ni przywódc wszystkich nieprzyjació na
    wielkim polu babilo skim, siedz cego na wielkim tronie jakby z ognia i dymu, w postaci
    straszliwej i budz cej groz ( D, 140). Ukazany obraz szatana przekazuje echo wielkich
    redniowiecznych scen S du Ostatecznego. Natchnieniem dla tych scen by y bardziej sceny
    biblijne, ni odwo anie si do wyobra ni ludowej.
    W obecnym rozwa aniu pro my najpierw o g bok wiar , i rzeczywisto z ych duchów
    jest straszliwa i budz ca groz , e szatan jest Wielkim Smokiem barwy ognia, maj cym
    siedem g ów i dziesi rogów (Ap 12, 3), który kr y wokó cz owieka, szukaj c kogo po re
    (por. 1 P 5, 8 9).
    To wyobra enie szatana  oparte na Biblii  oddaje cel jego dzia ania: wieczna zatrata
    cz owieka. Dla nie miertelno ci Bóg stworzy cz owieka  mówi Ksi ga M dro ci 
    i uczyni go obrazem w asnej wieczno ci. A mier wesz a na wiat przez zawi diab a (Mdr
    2, 23 24). Szatan sam b c Zatrace cem (por. Ap 9, 11), pragnie zatraca i niszczy
    wszelkie dobro i ycie wokó siebie.
    Aby u wiadomi nam pe niej cel dzia ania szatana, w. Ignacy ka e rozwa , w jaki sposób
    zwo uje on niezliczon ilo z ych duchów i jak ich rozsy a (...) po ca ym wiecie, nie
    pomijaj c adnej prowincji, adnego miejsca, adnego stanu, ani adnej poszczególnej osoby
    D, 141).
    Warto podkre li , e szatan interesuje si nie tylko ca ymi narodami, ale ka dym
    pojedynczym cz owiekiem. Wielu mistrzów ycia duchowego twierdzi o, i ka dy cz owiek
    ma swojego diabelskiego anio a stró a. Bójcie si tego, który (...) ma moc wtr ci do piek a
    k 12, 5). Id c za t rad Jezusa, który wiele razy demaskowa podst pne dzia anie z ego
    ducha, pro my o wewn trzny duchowy realizm. Realizm ten pozwoli nam widzie
    zagro enie p yn ce ze strony Przeciwnika Boga i cz owieka.
    Pro my tak e o wewn trzn odwag , dzi ki której b dziemy mogli unikn jakiego
    nerwicowego l ku przed szatanem. Ten w nie l k sprawia, e drobne trudno ci yciowe
    bywaj powi kszane do niezwyk ych rozmiarów i zagro . Demaskowanie dzia ania
    szatana to w nie demaskowanie owego l ku. Szatan wobec cz owieka pos uguje si l kiem.
    Jezus natomiast pos uguje si mi ci , zaufaniem i nadziej .
    b) Sposoby dzia ania szatana
    w. Ignacy zach ca nas tak e do rozwa enia mowy, jak Przywódca z ych duchów napomina
    swoich poddanych, aby zarzucali na ludzi swoje sieci. Najpierw maj ich kusi do chciwo ci
    bogactw. Bogactwa za maj doprowadzi do zaszczytów i pró nej chwa y. Ostatecznym za
    celem kuszenia jest bezmierna ludzka pycha (por. D, 142).
    Zasadnicz metod dzia ania Z ego ducha jest zarzucanie sieci, a wi c podst p i k amstwo.
    Szatan nigdy nie namawia cz owieka wprost do w asnej zguby. Czyni to pod pozorem
    enia do dobra i szcz cia. Nawi zuj c do tej metody dzia ania szatana Biblia nazywa go
    oszustem i uwodzicielem. Jezus za powie o nim, e jest amc i ojcem wszelkiego k amstwa.
    Ignacy, który sam do wiadczy wielkiego kuszenia szatana, ka e nam prosi o poznanie
    podst pów z ego przywódcy i o pomoc, abym si ich ustrzeg ( D, 139). Pro my wi c [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl