-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
" Powiedz, że ona nie surfuje " Powiedz, że nie lubisz " Powiedz, że nie lubisz kina.
w Internecie. czekolady.
" Zapytaj kolegów, czy lubią
" Zapytaj kolegów, czy " Zapytaj kolegę, co chętnie słuchać jazzu.
chętnie chodzą do kina. robi.
16. 17. 18.
" Powiedz, że chętnie " Powiedz, że lubisz " Powiedz, że lubisz
słuchasz hip hopu. uprawiać sport. hamburgery.
" Powiedz, że nie pochodzisz " Powiedz, że nie masz 16 " Powiedz, że Klaus nie gra w
z Niemiec. lat. szachy.
" Zapytaj kolegę, czy chodzi " Zapytaj dorosłą osobę, " Zapytaj kolegów, czy
na koncerty. czego słucha. słuchają muzyki.
56
Następnie dzielimy uczniów na pary i dla każdej z nich przygotowujemy propozycję
przeprowadzenia dialogu. Każda para ma 5 10 min. na przygotowanie prezentacji dialogu.
Każda para prezentuje go przed klasą. Uczniów oceniamy pojedynczo, kierując się
następującymi kryteriami:
Treść: (max. 2 pkt)
2 pkt wypowiedz na temat, w pełni zgodna z poleceniem,
1 pkt wypowiedz częściowo na temat lub niepełna,
0 pkt wypowiedz niezgodna z poleceniem lub brak wypowiedzi.
Komunikacja: (max. 2 pkt)
2 pkt prawidłowe reakcje na wypowiedz partnera, umiejętność podtrzymania
rozmowy,
1 pkt częściowo prawidłowe reakcje na wypowiedz partnera lub brak reakcji na
niektóre wypowiedzi partnera,
0 pkt brak komunikacji z partnerem lub nieprawidłowe reakcje na wypowiedz
partnera.
Poprawność językowa: (max. 2 pkt)
2 pkt bardzo dobra znajomość słownictwa i struktur gramatycznych, nieliczne
błędy,
1 pkt zadowalająca znajomość słownictwa i struktur gramatycznych, błędy
językowe częściowo zakłócają komunikację,
0 pkt niewystarczająca znajomość słownictwa i struktur leksykalnych, rażące błędy
znacznie utrudniają lub uniemożliwiają komunikację.
Poniżej prezentujemy przykłady takich dialogów. Jeśli mamy do czynienia z klasą o
niezróżnicowanym poziomie, wówczas wszystkie dialogi powinny mieć podobny układ i
stopień trudności. Natomiast, jeśli nasza klasa jest zróżnicowana wewnętrznie, wówczas
dialogi mogą mieć różny stopień trudności, tak, by słabszym uczniom przyznać dialogi o
mniejszym stopniu trudności, bardziej sterowane, uczniom zdolniejszym bardziej otwarte.
Można również zróżnicować czas na przygotowanie, tak, by uczniowie słabsi mieli go więcej i
mogli spokojnie przygotować się do prezentacji.
DIALOGI 6 pkt
Przygotujcie się z kolegą/koleżanką do przeprowadzenia dialogu na podstawie
otrzymanego opisu, a następnie przedstawcie go klasie.
Pierwsza para
Uczeń A
Zapytaj kolegę/koleżankę o imię, miejsce zamieszkania, wiek i hobby.
Następnie odpowiedz na jego/jej pytania.
Uczeń B
Odpowiedz na pytania kolegi/koleżanki.
Następnie zadaj jemu / jej pytania o imię, miejsce zamieszkania, wiek i hobby.
57
Druga para
Uczeń A
Udziel koledze / koleżance informacji na swój temat: nazywasz się Andreas (Andrea) Kranz.
Mieszkasz w Hamburgu, masz 14 lat. Twoje hobby to słuchanie muzyki i gra w siatkówkę.
Następnie dowiedz się o jego/jej imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, wiek i o hobby.
Uczeń B
Dowiedz się od kolegi/koleżanki o jego/jej imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, wiek i o
hobby. Następnie udziel mu/jej informacji na swój temat: nazywasz się Marian (Maria)
Kowalska, mieszkasz we Wrocławiu, masz 13 lat. Lubisz chodzić do kina i tańczyć.
Trzecia para
Uczeń A Uczeń B
Przejmij rolę Martiny/Martina i odpowiedz Dowiedz się od kolegi/koleżanki
na pytania kolegi/koleżanki zgodnie jak się nazywa, skąd pochodzi, co lubi, a
z piktogramami. czego nie lubi robić.
Następnie przejmij rolę Paula/i odpowiedz
Österreich na pytania kolegi/koleżanki zgodnie z
Martin/a
piktogramami.
Paul/a
in Konzerte gehen Musik hören Deutschland
Następnie dowiedz się od kolegi/koleżanki
jak siÄ™ nazywa, skÄ…d pochodzi, co lubi, a fotografieren Tennis spielen
czego nie lubi robić.
Czwarta para
Uczeń A Uczeń B
Sebastian. Du?
Florian. D, Dresden. Du?
A, Linz.
14. Du?
14. Sport?
(+), Volleyball
Du?
(+), Volleyball, Fußball
PiÄ…ta para
Uczeń A Uczeń B
Eva. Du?
Maria. 15. Du?
14. Musik hören?
+, Konzerte. Rap, Hiphop. Du?
Rap (-). Rock (+)
Kino?
(+), Horrorfilme
58
Szósta para
Uczeń A Uczeń B
Woher, ihr ?
Portugal. Ihr?
Polen. Was, gern machen?
Computerspiele. Ihr?
Sport
Fußball?
( ) joggen
Ostatnią częścią sprawdzianu ustnego są monologi. Tu również przygotowujemy karteczki z
zadaniami do wylosowania przez uczniów. Każdy z uczniów losuje zadanie, przygotowuje się
do prezentacji tematu. Każdego ucznia oceniamy bezpośrednio po prezentacji, stosując
następujące kryteria:
Treść: (max. 2 pkt)
2 pkt wypowiedz na temat, w pełni zgodna z poleceniem,
1 pkt wypowiedz częściowo na temat, nieznacznie odbiegającą od polecenia,
0 pkt wypowiedz niezgodna z poleceniem lub brak wypowiedzi.
Prezentacja: (max. 2 pkt)
2 pkt prezentacja spójna, logiczna i w pełni samodzielna,
1 pkt wypowiedz nie w pełni spójna i logiczna, prezentacja z pomocą nauczyciela,
0 pkt prezentacja niespójna i nielogiczna, uczeń nie potrafi zaprezentować tematu,
mimo pomocy nauczyciela.
Poprawność językowa: ( max. 2 pkt)
2 pkt bardzo dobra znajomość słownictwa i struktur gramatycznych, nieliczne
błędy,
1 pkt zadowalająca znajomość słownictwa i struktur gramatycznych, błędy
językowe częściowo zakłócają komunikację,
0 pkt niewystarczająca znajomość słownictwa i struktur leksykalnych, rażące błędy
znacznie utrudniają lub uniemożliwiają komunikację.
Poniżej podamy przykłady tematów takich monologów. Po zakończonym
sprawdzianie ustnym, uczniowie wpisujÄ… swoje wyniki do ich indywidualnych kart oceny,
prezentowanych wyżej.
MONOLOGI 6 pkt
Przygotuj siÄ™ do wypowiedzi zgodnie z otrzymanym opisem
1. Wciel siÄ™ w rolÄ™ Anke i opowiedz o sobie.
Nazywasz się Anke Maier, masz 14 lat. Chętnie słuchasz muzyki. Grasz na pianinie, ale nie
lubisz tańczyć. Chętnie gotujesz.
2. Wciel siÄ™ w rolÄ™ Dennisa i opowiedz o sobie.
59
Nazywasz siÄ™ Dennis Pabel. Pochodzisz z Austrii. JesteÅ› energiczny i aktywny. Twoje
hobby to sport. Chętnie grasz w koszykówkę. Nie lubisz fotografować.
3. Opowiedz o Marku i Sebastianie zgodnie z asocjogramem.
W asocjogramie rysunki
muzyka Sport
rower
komputer
Mark und
aparat
Sebastian
Deutsch
fotograf
4. Opowiedz o Vanessie zgodnie z asocjogramem.
aparat pisanie listu
fotograf
czat
Vanessa
snowboard
Kino
Spanisch
5. Opowiedz o swojej koleżance: jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, gdzie mieszka,
jakie ma hobby i czego nie lubi robić.
6. Opowiedz o swoim koledze. Uwzględnij jego wygląd, cechy charakteru, zainteresowania
(po 2 informacje).
7. Zrób notatki i opowiedz o swojej klasie / grupie.
Wiek: .........................................
Miejsce zamieszkania: .........................................
Liczba uczniów: .........................................
Liczba uczennic: .........................................
Hobby (2 informacje): .........................................
8. Opowiedz o sobie: jak się nazywasz, ile masz lat, gdzie mieszkasz, co lubisz jeść, a czego
nie, co lubisz robić.
60
Rozumienie tekstu czytanego:
Ocena:
Celujący Wiadomości i umiejętności wykraczają poza program nauczania. Uczeń
spełnia wymagania na ocenę bdb i dodatkowo poszerza swoją wiedzę. Jest
bardzo aktywny na lekcjach. Bierze udział w konkursach, zajmując w nich
czołowe miejsca.
Bardzo dobry Uczeń bardzo dobrze rozumie tekst, który przeczytał. Zadania do tekstu
wykonał w 95%.
Dobry Uczeń w znacznym stopniu zrozumiał tekst i wykonał do niego zadania w
75%.
Dostateczny Uczeń ogólnie zrozumiał tekst. Potrafi rozwiązać proste zadania do tekstu
w 50%.
Dopuszczający Uczeń bardzo słabo zrozumiał tekst i rozwiązał w 40% zadania do tekstu.
Niedostateczny Uczeń nie jest w stanie rozwiązać prostych zadań do tekstu.
Rozumienie tekstu słuchanego:
Ocena: [ Pobierz całość w formacie PDF ] - zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zambezia2013.opx.pl