-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ani konieczności tego, co istnieje lub staje się, ani
transcendentnych pojęć pod nazwą świata dającego się pojąć
tego, co stać się powinno, jeżeli nie przyjmie za pod-
czystym intelektem, nie mogąc ruszyć z miejsca, i nie gubił
stawę warunku, pod którym coś istnieje, staje się lub
się w urojeniach. Zresztą idea czystego świata intelektu,
stać się powinno. W ten jednak sposób przez usta-
jako ogółu wszystkich inteligencji, do którego należymy my
wiczne dopytywanie siÄ™ o warunek odsuwa siÄ™ tylko
sami jako istoty rozumne (chociaż jesteśmy z drugiej strony
coraz dalej zaspokojenie [potrzeb] rozumu. Przeto szuka
zarazem członkami świata zmysłowego), pozostaje zawsze
on niezmordowanie czynnika bezwarunkowo koniecznego
[ideą] pożyteczną i do-U27] zwoloną dla rozumnej wiary
i czuje się zniewolony do przyjęcia go, bez
mimo że na jej granicy kończy się wszelka wiedza
jakiegokolwiek środka do wytłumaczenia go sobie; i
[służącą do tego], żeby wzbudzić w nas żywe
może sobie to uważać za dość wielkie szczęście, jeżeli
zainteresowanie się prawem moralnym przez wspaniały
uda mu się wynalezć pojęcie zgadzające się z tym
ideał powszechnego państwa celów samych w sobie (istot
przypuszczeniem. Nie jest więc żadną naganą dla naszej
rozumnych), do którego wtedy tylko jako członkowie
dedukcji najwyższej zasady moralności, lecz zarzutem,
możemy należeć, 463 gdy postępujemy ściśle według
który trzeba by zrobić ludzkiemu rozumowi w ogóle, że
maksym wolności, tak jak gdyby one były prawami
nie może wytłumaczyć bezwarunkowego praktycznego
przyrody.
prawa (jakim musi być imperatyw kategoryczny) w jego
absolutnej konieczności; nie można
WWW.FILOZOF.PL Studencki Serwis Filozoficzny
112 Uwaga końcowa
bowiem rozumowi poczytywać za złe, że nie chce tego
uczynić za pomocą jakiegoś warunku, mianowicie za
pomocą jakiegokolwiek zainteresowania wziętego za
podstawę, ponieważ wówczas wspomniana zasada nie
byłaby moralną, tj. [nie byłaby] najwyższym prawem
wolności. I tak nie pojmujemy wprawdzie praktycznej
bezwarunkowej konieczności moralnego imperatywu,
ale pojmujemy przecież jego niepojętość, a to jest
SKOROWIDZ POJ I NAZWISK
wszystko, czego można słusznie wymagać od.filozofii,
która w zasadach dociera aż do granic rozumu ludz-
Antropologia (Anthropologie). Pra-
Boża, boska wola (Gottlicher
ktyczna a. jako empiryczna część
kiego.
Wille). W. b. wyłącza zaintere-
etyki, 4; praktycznÄ… a-Ä™ musi
sowanie, 39; imperatywy i po-
poprzedzić metafizyka moralności,
winności nie istnieją dla w-i b-
5; a. czyli znajomość natury
skiej, 40; w. b. podstawÄ…
człowieka nie może być podstawą
teologicznego pojęcia moralności,
filozofii moralnej, 6, 35, 37; a. jest
zakładającego heteronomię, 81
potrzebna dopiero dla etyki
83.
zastosowanej do człowieka, 37.
Autonomia woli (Autonomie des Cel (Zweck). Cel w imperatywie
Willetu). A. w. jako najwyższa kategorycznym, hipotetycznym i w
zasada obowiązku, 68; jako podstawa imperatywach zręczności, 40 42;
godności natury ludzkiej, 72; a. w. szczęśliwość rzeczywistym celem
polega na tym, że maksymy woli
wszystkich istot rozumnych, 42 43;
mogą być powszechnie kto chce celu, chce też wiodącego doń
prawodawcze, 77; zasada i prawa a-i środka, 45 46> cel a środek, cel
w., 77 78; a. w. jako najwyższa
względny i cel sam w sobie, cele
zasada moralności, 78 79; zasada subiektywne i obiektywne, 60 65;
a-i w. podstawą pojęcia moralności, obowiązek jako cel sam w sobie,
85; stosunek zasady a-i do idei 70; cnota jako cel sam w sobie, 72;
wolności i do prawa moralnego, człowiek jako cel sam w sobie, 73
86, 90, 96; stosunek czynów do a-
75; państwo celów, p. państwo.
i w., 98; a. w. a świat czystego Cena (Preis). Cena a godność, 70,
intelektu, 98, 104; a. w. a wolność 72.
woli, 108.
Cena rynkowa (Marktpreis),
70 71.
Bóg (Cott), 31, 81; p. też istota
Cena uczuciowa (Affeklions-
święta.
preis), 71. [ Pobierz całość w formacie PDF ] - zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zambezia2013.opx.pl