-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
monarszym dzięki temu, że już wcześniej wieniec symbolizował wiele głębokich
treści, które po odpowiedniej modyfikacji mogły być odniesione również do wła-
dzy i godności królewskiej.
Biblijny symbolizm korony
Symbol korony żywy był w wielu kulturach, nie tylko w kulturze biblijnej. Nam
jednak wystarczy przypatrzyć się znaczeniu tego symbolu w Biblii. Nie ulega bo-
wiem wątpliwości, że bezpośrednią inspiracją do przedstawiania Maryi w koro-
nie królewskiej była znajdująca się w Apokalipsie (12,1) wizja Niewiasty obleczo-
nej w słońce, stojącej ponad księżycem i ukoronowanej gwiazdami. Jak wiadomo,
Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109
Korona na wizerunku Matki Najświętszej
54
Matka Boża Aniołowie Zwięci o. Jacek Salij OP
w wizji tej Kościół rozpoznaje obietnicę swojej własnej sytuacji eschatologicznej,
którą zapowiada i już teraz idealnie urzeczywistnia Maryja, Matka Pana.
Otóż wieniec, czyli korona, wskazuje w Biblii przede wszystkim na pełnię oraz
dopełnienie. Na przykład autor Księgi Syracha dostrzega niewidzialne korony na
głowach ludzi, którzy przez całe swe życie chodzili drogami sprawiedliwości: Ko-
roną starców wielkie doświadczenie, a chlubą ich bojazń Pańska (Syr 25,6). Ana-
logiczną intuicję znajdziemy w Księdze Przysłów: Mądrość miej w cenie, a czcią
cię otoczy, okryje cię sławą, gdy ją posiądziesz. Włoży ci wieniec wdzięczny na gło-
wÄ™, obdarzy zaszczytnÄ… koronÄ… (Prz 4,8n). Zatem korona ma w sobie coÅ› z owocu,
który pojawia się i dojrzewa w trakcie życia wiernego Bogu.
Treścią tego owocu jest pokój i autentyczna, ostateczna pomyślność jak powiedzie-
libyśmy dzisiaj: zgodne z zamysłem Bożym zrealizowanie samego siebie. W prosty
sposób i bez tendencji do uwznioślania stwierdza to cytowany już natchniony autor:
Koroną mądrości bojazń Pańska, daje ona pokój i czerstwe zdrowie (Syr 1,18).
W kręgu tych właśnie intuicji leży symboliczny sens korony królewskiej. Symbo-
lizuje ona nie tylko władzę królewską, ale również pomyślność, jaka płynie i po-
winna płynąć z tej władzy dla całego ludu. Panie, [& ] uprzedzasz króla pomyśl-
nymi błogosławieństwami, koronę szczerozłotą wkładasz mu na głowę modli
się Psalmista (Ps 21,4). I nie można mieć wątpliwości co do tego, że pomyślność
i błogosławieństwo Boże, jakie spływa na króla, są znakiem pomyślności i błogo-
sławieństwa, jakim cieszy się cały lud.
I odwrotnie: Strącenie korony z głowy króla symbolizuje klęskę całego ludu. Prorok Je-
remiasz otrzymuje następujące przesłanie dla młodego króla Jechoniasza i jego matki:
Powiedz do króla i królowej: Usiądzcie zupełnie nisko, albowiem spadła z wa-
szych głów korona chwały (Jr 13,18). Była to zapowiedz rychłego uprowadzenia
ich do niewoli babilońskiej, a zarazem zapowiedz agonii samego państwa.
Wyobraznia biblijna znała również symboliczny obraz korony, wieńczącej cały na-
ród lub państwo. Skojarzenie takie łatwo mogło się pojawić w odniesieniu do sto-
licy północnego królestwa, Samarii (Iz 28,3), gdyż miasto to było wybudowane na
wzgórzu. Ale autorzy biblijni sięgają po obrazy korony i diademu także wówczas,
Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109
Korona na wizerunku Matki Najświętszej
55
Matka Boża Aniołowie Zwięci o. Jacek Salij OP
kiedy chcą w symbolicznym skrócie przedstawić stan dobrobytu, pokoju i wszelkiej
pomyślności. W ten sposób prorok Ezechiel wypomina Jerozolimie, że zmarnowała
błogosławieństwo Boże, jakim ją Pan Bóg dawniej otaczał: Włożyłem [...] wspaniały
diadem na twoją głowę, [...] doszłaś aż do godności królewskiej (Ez 16,12n).
Natomiast prorok Jeremiasz, kiedy chce przedstawić samą istotę nieszczęścia na-
rodowego, jakim było zburzenie Jerozolimy i upadek państwa, powie po prostu:
Spadła z naszej głowy korona biada nam, bośmy zgrzeszyli (Lm 5,16). Toteż
i wyzwolenie z niewoli wyobrażano sobie niekiedy jako obdarzenie koroną. Zwiad-
czy o tym słynne proroctwo z Księgi Izajasza, przywołane kiedyś przez samego
Pana Jezusa: Duch Pana Boga nade mną, bo Pan mnie namaścił. Posłał mnie, by
głosić dobrą nowinę ubogim, [...] aby koronę im dać zamiast popiołu, olejek ra-
dości zamiast szaty smutku, pieśń chwały zamiast zgnębienia na duchu (Iz 61,1.3;
por. Ak 4,18n). Wydaje się, że nie wolno pominąć tego tekstu ilekroć przychodzi
nam interpretować apokaliptyczny obraz Niewiasty obleczonej w słońce i ukoro-
nowanej dwunastoma gwiazdami.
Ale wróćmy do korony jako symbolu dopełnienia pojedynczej osoby ludzkiej.
Niekiedy korona symbolizuje dopełnienie niedobre i nieszczęsne: Roztropność
jest koroną mądrych, koroną niemądrych głupota (Prz 14,24). W Apokalip-
sie pojawia się złowieszczy obraz koron na głowach demonów, który symbolizuje
ich niezwyciężoną potęgę niszczycielską w stosunku do wszystkiego, co nie chce
podlegać władzy Chrystusa: A wygląd szarańczy: podobne do koni uszykowanych
do boju, na głowach ich jakby korony podobne do złota, oblicza ich jakby oblicza
ludzi (Ap 9,7). Jednak negatywna symbolika korony występuje w Piśmie Zwiętym
niezmiernie rzadko.
Niejako ukoronowaniem biblijnej symboliki korony jest idea, że koroną człowieka
może stać się druga osoba, a dokonuje się to w tej przestrzeni miłości, jaką rozcią-
ga nad nami Bóg i w której przebywamy, jeśli żyjemy zgodnie z Jego wolą. Koroną
starców synowie synów, zaś chlubą synów ojcowie (Prz 17, 6); Koroną męża
jest dzielna żona, a próchnicą jego kości żona bezwstydna (Prz 12,7). Apostoł
Paweł dwukrotnie nazywa swoją koroną tych braci w wierze, którym dopomógł
w poznaniu i uwierzeniu w Chrystusa Zbawiciela. Przeto, bracia umiłowani, za
Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109
Korona na wizerunku Matki Najświętszej
56
Matka Boża Aniołowie Zwięci o. Jacek Salij OP
którymi tęsknię radości i korono moja! tak stójcie mocno w Panu, umiłowani
(Flp 4,1). Wielka szkoda, że w przekładzie Biblii Tynieckiej zaginął sam wyraz ko-
rona . Po raz drugi Apostoł sięga po ten obraz w apostrofie do Tesaloniczan: Jakaż
jest nasza nadzieja albo radość albo korona chwały? Czyż nie wy nią będziecie przed
Panem naszym Jezusem Chrystusem, w chwili Jego przyjścia? (1 Tes 2,19).
Tutaj dochodzimy do momentu, którego w żaden sposób nie potrafimy ogarnąć
naszą wyobraznią. Mianowicie przeznaczeniem naszym jest zostać koroną samego
Boga, z kolei On pragnie stać się koroną naszą. Obie obietnice są wyraznie zapi-
sane w Księdze Izajasza. Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana, królewskim
diademem w dłoni twego Boga (Iz 62,3). I to zapewne nie przypadek, że pierw-
szy męczennik chrześcijański nazywał się Koroną (Stephanos, Szczepan po grecku
znaczy korona). Szczepan bowiem prawdziwie stał się prześliczną koroną i kró-
lewskim diademem w rękach Chrystusa. [ Pobierz całość w formacie PDF ] - zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zambezia2013.opx.pl