• [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    monarszym dzięki temu, że już wcześniej wieniec symbolizował wiele głębokich
    treści, które po odpowiedniej modyfikacji mogły być odniesione również do wła-
    dzy i godności królewskiej.
    Biblijny symbolizm korony
    Symbol korony żywy był w wielu kulturach, nie tylko w kulturze biblijnej. Nam
    jednak wystarczy przypatrzyć się znaczeniu tego symbolu w Biblii. Nie ulega bo-
    wiem wątpliwości, że bezpośrednią inspiracją do przedstawiania Maryi w koro-
    nie królewskiej była znajdująca się w Apokalipsie (12,1) wizja Niewiasty obleczo-
    nej w słońce, stojącej ponad księżycem i ukoronowanej gwiazdami. Jak wiadomo,
    Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109
    Korona na wizerunku Matki Najświętszej
    54
    Matka Boża Aniołowie Zwięci  o. Jacek Salij OP
    w wizji tej Kościół rozpoznaje obietnicę swojej własnej sytuacji eschatologicznej,
    którą zapowiada i już teraz idealnie urzeczywistnia Maryja, Matka Pana.
    Otóż wieniec, czyli korona, wskazuje w Biblii przede wszystkim na pełnię oraz
    dopełnienie. Na przykład autor Księgi Syracha dostrzega niewidzialne korony na
    głowach ludzi, którzy przez całe swe życie chodzili drogami sprawiedliwości:  Ko-
    roną starców wielkie doświadczenie, a chlubą ich bojazń Pańska (Syr 25,6). Ana-
    logiczną intuicję znajdziemy w Księdze Przysłów: Mądrość  miej w cenie, a czcią
    cię otoczy, okryje cię sławą, gdy ją posiądziesz. Włoży ci wieniec wdzięczny na gło-
    wÄ™, obdarzy zaszczytnÄ… koronÄ… (Prz 4,8n). Zatem korona ma w sobie coÅ› z owocu,
    który pojawia się i dojrzewa w trakcie życia wiernego Bogu.
    Treścią tego owocu jest pokój i autentyczna, ostateczna pomyślność  jak powiedzie-
    libyśmy dzisiaj: zgodne z zamysłem Bożym zrealizowanie samego siebie. W prosty
    sposób i bez tendencji do uwznioślania stwierdza to cytowany już natchniony autor:
     Koroną mądrości bojazń Pańska, daje ona pokój i czerstwe zdrowie (Syr 1,18).
    W kręgu tych właśnie intuicji leży symboliczny sens korony królewskiej. Symbo-
    lizuje ona nie tylko władzę królewską, ale również pomyślność, jaka płynie i po-
    winna płynąć z tej władzy dla całego ludu.  Panie, [& ] uprzedzasz króla pomyśl-
    nymi błogosławieństwami, koronę szczerozłotą wkładasz mu na głowę  modli
    się Psalmista (Ps 21,4). I nie można mieć wątpliwości co do tego, że pomyślność
    i błogosławieństwo Boże, jakie spływa na króla, są znakiem pomyślności i błogo-
    sławieństwa, jakim cieszy się cały lud.
    I odwrotnie: Strącenie korony z głowy króla symbolizuje klęskę całego ludu. Prorok Je-
    remiasz otrzymuje następujące przesłanie dla młodego króla Jechoniasza i jego matki:
     Powiedz do króla i królowej: Usiądzcie zupełnie nisko, albowiem spadła z wa-
    szych głów korona chwały (Jr 13,18). Była to zapowiedz rychłego uprowadzenia
    ich do niewoli babilońskiej, a zarazem zapowiedz agonii samego państwa.
    Wyobraznia biblijna znała również symboliczny obraz korony, wieńczącej cały na-
    ród lub państwo. Skojarzenie takie łatwo mogło się pojawić w odniesieniu do sto-
    licy północnego królestwa, Samarii (Iz 28,3), gdyż miasto to było wybudowane na
    wzgórzu. Ale autorzy biblijni sięgają po obrazy korony i diademu także wówczas,
    Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109
    Korona na wizerunku Matki Najświętszej
    55
    Matka Boża Aniołowie Zwięci  o. Jacek Salij OP
    kiedy chcą w symbolicznym skrócie przedstawić stan dobrobytu, pokoju i wszelkiej
    pomyślności. W ten sposób prorok Ezechiel wypomina Jerozolimie, że zmarnowała
    błogosławieństwo Boże, jakim ją Pan Bóg dawniej otaczał:  Włożyłem [...] wspaniały
    diadem na twoją głowę, [...] doszłaś aż do godności królewskiej (Ez 16,12n).
    Natomiast prorok Jeremiasz, kiedy chce przedstawić samą istotę nieszczęścia na-
    rodowego, jakim było zburzenie Jerozolimy i upadek państwa, powie po prostu:
     Spadła z naszej głowy korona  biada nam, bośmy zgrzeszyli (Lm 5,16). Toteż
    i wyzwolenie z niewoli wyobrażano sobie niekiedy jako obdarzenie koroną. Zwiad-
    czy o tym słynne proroctwo z Księgi Izajasza, przywołane kiedyś przez samego
    Pana Jezusa:  Duch Pana Boga nade mną, bo Pan mnie namaścił. Posłał mnie, by
    głosić dobrą nowinę ubogim, [...] aby koronę im dać zamiast popiołu, olejek ra-
    dości zamiast szaty smutku, pieśń chwały zamiast zgnębienia na duchu (Iz 61,1.3;
    por. Ak 4,18n). Wydaje się, że nie wolno pominąć tego tekstu ilekroć przychodzi
    nam interpretować apokaliptyczny obraz Niewiasty obleczonej w słońce i ukoro-
    nowanej dwunastoma gwiazdami.
    Ale wróćmy do korony jako symbolu dopełnienia pojedynczej osoby ludzkiej.
    Niekiedy korona symbolizuje dopełnienie niedobre i nieszczęsne:  Roztropność
    jest koroną mądrych, koroną niemądrych  głupota (Prz 14,24). W Apokalip-
    sie pojawia się złowieszczy obraz koron na głowach demonów, który symbolizuje
    ich niezwyciężoną potęgę niszczycielską w stosunku do wszystkiego, co nie chce
    podlegać władzy Chrystusa:  A wygląd szarańczy: podobne do koni uszykowanych
    do boju, na głowach ich jakby korony podobne do złota, oblicza ich jakby oblicza
    ludzi (Ap 9,7). Jednak negatywna symbolika korony występuje w Piśmie Zwiętym
    niezmiernie rzadko.
    Niejako ukoronowaniem biblijnej symboliki korony jest idea, że koroną człowieka
    może stać się druga osoba, a dokonuje się to w tej przestrzeni miłości, jaką rozcią-
    ga nad nami Bóg i w której przebywamy, jeśli żyjemy zgodnie z Jego wolą.  Koroną
    starców  synowie synów, zaś chlubą synów  ojcowie (Prz 17, 6);  Koroną męża
    jest dzielna żona, a próchnicą jego kości  żona bezwstydna (Prz 12,7). Apostoł
    Paweł dwukrotnie nazywa swoją koroną tych braci w wierze, którym dopomógł
    w poznaniu i uwierzeniu w Chrystusa Zbawiciela.  Przeto, bracia umiłowani, za
    Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109
    Korona na wizerunku Matki Najświętszej
    56
    Matka Boża Aniołowie Zwięci  o. Jacek Salij OP
    którymi tęsknię  radości i korono moja!  tak stójcie mocno w Panu, umiłowani
    (Flp 4,1). Wielka szkoda, że w przekładzie Biblii Tynieckiej zaginął sam wyraz  ko-
    rona . Po raz drugi Apostoł sięga po ten obraz w apostrofie do Tesaloniczan:  Jakaż
    jest nasza nadzieja albo radość albo korona chwały? Czyż nie wy nią będziecie przed
    Panem naszym Jezusem Chrystusem, w chwili Jego przyjścia? (1 Tes 2,19).
    Tutaj dochodzimy do momentu, którego w żaden sposób nie potrafimy ogarnąć
    naszą wyobraznią. Mianowicie przeznaczeniem naszym jest zostać koroną samego
    Boga, z kolei On pragnie stać się koroną naszą. Obie obietnice są wyraznie zapi-
    sane w Księdze Izajasza.  Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana, królewskim
    diademem w dłoni twego Boga (Iz 62,3). I to zapewne nie przypadek, że pierw-
    szy męczennik chrześcijański nazywał się Koroną (Stephanos, Szczepan po grecku
    znaczy korona). Szczepan bowiem prawdziwie stał się prześliczną koroną i kró-
    lewskim diademem w rękach Chrystusa. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl