-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Êladu, znikÅ‚a gdy mówiÅ‚ ta koszula nie nadaje si´ na eleganckie okazje .
WyszedÅ‚em ze sklepu czujàc, Ýe zostaÅ‚em potraktowany z szacunkiem i
zrozumieniem a moje cierpienia zostały zrekompensowane.
Zasada ta jest uniwersalna i jako taka dotyczy równieÝ negocjacji, prezentacji oraz
rozmowy handlowej. Potwierdzenie wàtpliwoÊci czy teÝ zastrzeÝe’ prezentowanych
przez klienta nie tylko uÅ‚atwia przekonanie go ale teÝ pomaga wytworzyç klimat
szacunku i współpracy.
Wracajàc do sÅ‚owa ale moÝna powiedzieç, Ýe kaÝda wàtpliwoÊç lub zastrzeÝenie
tworzy swoistà odskoczni´ dzi´ ki której moÝemy zaprezentowaç wÅ‚aÊciwy czyli
wÅ‚asny sposób interpretacji a sÅ‚owo ale stanowi rodzaj zwrotnicy zmieniajàcej
kierunek myÊlenia klienta. PrzykÅ‚adem moÝe byç prezentowany poniÝej fragment
rozmowy:
Klient - To jest bardzo duÝo pieni´ dzy dla mnie, myÊl´ Ýe mnie nie staç na to.
Ty - Zgadza si´ , myÊli pan, Ýe teraz pana nie staç na to, ale porozmawiajmy o tym
jak to zmieniç. Nie mówi´ o ogromnych pieniàdzach.... jeszcze, ale tak naprawd´
chodzi tutaj o zarabianie.
Jak widaç przedstawione wyÝej sÅ‚owa nie , spróbuj , i ale doskonale ze sobà
współpracujà. ZdarzyÅ‚o mi si´ nawet kiedyÊ usÅ‚yszeç prezentera który mówiÅ‚:
SpotkaliÊmy si´ tutaj aby porozmawiaç o przyszÅ‚oÊci. Jestem realistà i nie b´ d´
zaczynaÅ‚ od mówienia o tych wymarzonych samochodach, na które Ci´ nie byÅ‚o
dotàd staç, duÝych wygodnych mieszkaniach ani o porzàdnym wyksztaÅ‚ceniu
dla dzieci, które oczywiÊcie kosztuje. B´ dziemy mówiç o zarabianiu pieni´ dzy
prosz´ jednak spróbowaç nie myÊleç o ogromnych pieniàdzach wpÅ‚ywajàcych
co miesiàc na konto, porozmawiajmy raczej o tym Ýe jest to trudna praca ..... ale
prowadzàca do waÝnego celu.
Po wysÅ‚uchaniu tego wst´ pu, zÅ‚apaÅ‚em si´ na tym, Ýe w trakcie przewin´ Å‚y si´ przez
mój umysÅ‚ obrazy pi´ knych samochodów, apartamentów oraz angielskich
uniwersytetów i jednoczeÊnie poczuÅ‚em rodzaj radosnego podniecenia. OczywiÊcie
mój umysÅ‚ pominàÅ‚ nie i wyÊwietliÅ‚ mi te wszystkie obrazy a one z kolei wywoÅ‚aÅ‚y
przyjemne uczucia, które skojarzyÅ‚y si´ z tematem spotkania a ja zaczàÅ‚em sÅ‚uchaç
uwaÝnie.
I o to mu chodziło!
Koniec z próbowaniem, teraz naprawd´ zaczynamy!
Wi´ kszoÊç z nas zna z doÊwiadczenia sytuacj´ gdy na nasze pytanie Czy kupiÅ‚eÊ
cukier? pada odpowiedê, której pierwsze sÅ‚owa brzmià: PróbowaÅ‚em... . Po takim
poczàtku juÝ wiemy, Ýe cukru nie ma. Prosz´ przypomnieç sobie czy kiedykolwiek
dotarÅ‚o do twoich uszu zdanie PróbowaÅ‚em i udaÅ‚o mi si´ !
Instytut Neurolingwistyki, http://www.nlp.pl 24
Dlaczego tak si´ dzieje? Wynika to z tego jak dziaÅ‚a ludzki umysÅ‚. Reaguje on bardzo
posÅ‚usznie i dokÅ‚adnie na polecenia, które sÅ‚yszy. W powyÝszym przykÅ‚adzie, zrobiÅ‚
dokładnie to co mu kazano czyli spróbował co nie jest tym samym co zrobienie
czegoÊ. Czasem moÝe nam si´ wydawaç, Ýe wypowiadamy sÅ‚owa Å‚agodnej zach´ ty
mówiàc do klienta Wpadn´ w piàtek, spróbuj mieç gotowy dowód wpÅ‚aty.
Zwykle po takiej instrukcji musimy umówiç si´ jeszcze raz w tym samym celu!
Odkryto, Ýe gdy zwraca si´ uwag´ na to aby unikaç mówienia spróbuj i
zast´ powania go bezpoÊrednim poleceniem to ludzie znacznie cz´ Êciej podàÝajà za
tymi sugestiami i wykonujà polecenia wydane w sposób bezpoÊredni. Dotyczy to
równieÝ nas samych poniewaÝ nasze myÊlenie w pewnej cz´ Êci odbywa si´ za
pomocà słów i zda’ czyli j´ zyka, tzw. mowy wewn´ trznej. Jak cz´ sto mówimy sobie:
Dzisiaj spróbuj´ zadzwoniç do tego nielubianego klienta lub Musz´ spróbowaç
znaleêç czas aby porozmawiaç z Kowalskim . Gdy zaczàÅ‚em zwracaç uwag´ na
j´ zyk jakiego uÝywaÅ‚em do motywowania siebie i zaczàÅ‚em Êwiadomie mówiç sobie
Dzisiaj zadzwoni´ do tego klienta lub Dzisiaj znajdê czas na rozmow´ z
Kowalskim to raptem okazaÅ‚o si´ , Ýe zaczàÅ‚em dzwoniç i rozmawiaç z klientami
zamiast odkÅ‚adaç to na póêniej.
OczywiÊcie tak jak to byÅ‚o z nie , w pewnym momencie nie mogÅ‚em si´ powstrzymaç
od sprawdzenia jak to dziaÅ‚a gdy celowo uÝyj´ spróbuj aby osiàgnàç zamierzony
cel. PowiedziaÅ‚em któregoÊ razu do klienta, który chciaÅ‚ porównaç oferty innych firm z
mojà: Prosz´ spróbowaç zadzwoniç do kilku innych firm i spróbowaç znaleêç coÊ
bardziej odpowiedniego dla siebie . Klient zadzwonił do mnie po kilku dniach aby
umówiç spotkanie. Gdy zapytaÅ‚em czy próbowaÅ‚ sprawdziç inne firmy odpowiedziaÅ‚,
Ýe jakoÊ nie znalazÅ‚em czasu . [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] - zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zambezia2013.opx.pl