• [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    się ujmowaniem właściwości, cech wspólnych dla określonej klasy zjawisk i rzeczy z
    pominięciem cech jednostkowych. Istotne znaczenie dla rozwoju zło\onych czynności
    umysłowych ma mowa. Dzięki myśleniu, tak jak i pamięci, człowiek posiada zdolność
    przystosowania się do zmiennych warunków rzeczywistości, co określamy inteligencją.
    Rodzaje myślenia:
    1. Sensoryczno-motoryczne (zmysłowo-ruchowe)  typowe myślenie w działaniu połączone
    z manipulowaniem przedmiotami dla osiągnięcia celu, dominuje ono u dzieci do 2,5 r. \.
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    28
    2. Konkretno-wyobra\eniowe, zaczyna siÄ™ ju\ w 3 r. \., chodzi tu o konkretny rodzaj
    przedmiotów, na których przebiega myślenie np. dla hydraulika będą to rury, a dla
    dziecka zabawki.
    3. Słowno-logiczne (symboliczne, pojęciowe, abstrakcyjne) jest oparte na języku, mowie.
    W wieku przedszkolnym tylko w postaci zalÄ…\kowej, a w wieku szkolnym rozwija siÄ™
    wraz z przyswajaniem nowych pojęć  nauki.
    Formy myślenia słowno-logicznego:
    1. Pojęcia  treścią pojęć są ogólne właściwości wspólne dla jakiegoś zbioru rzeczy oraz
    stosunki pomiędzy elementami rzeczywistości. Mo\na podzielić je na: konkretne -
    przedmioty o rozmaitym stopniu ogólności (torba, lampa, koń), abstrakcyjne - którym
    nie odpowiadajÄ… \adne realnie istniejÄ…ce przedmioty, lecz ujmujemy ich sens i zakres.
    (liczba, sprawiedliwość, piękno, dobro, miłość, wiedza).
    2. Sądy są formą myślenia słowno-logicznego, wyró\niamy sądy: ogólne, szczegółowe,
    jednostkowe, twierdzÄ…ce i przeczÄ…ce.
    3. Wnioskowanie to te\ forma myślenia słowno-logicznego. Jest to proces
    wyprowadzenia jednych sądów z innych zwanych przesłankami.
    4. Rozwiązywanie problemów i jego etapy: dostrze\enie problemu, analiza sytuacji
    problemowej, wytwarzanie pomysłów, weryfikacja pomysłów [29, s. 145-170].
    Indywidualne cechy myślenia
    Krytycyzm  polega na tym, \e człowiek nie przyjmuje za ostateczne i pewne pierwszego
    rozwiÄ…zania, lecz rozwa\a argumenty za i przeciw danej hipotezy oraz sprawdza jej
    prawdziwość.
    Dyscyplina  systematyczne stosowanie przy rozwiązywaniu zadań ściśle określonych
    zasad i metod pracy.
    Pochopność  wnioskowanie na podstawie niewystarczających przesłanek, szybko, bez
    rozwagi.
    Samodzielność  szukanie odpowiedzi bez cudzych sugestii, zauwa\anie nowych
    problemów.
    Giętkość  zdolność do przezwycię\ania sztywnych nastawień w sytuacji zadaniowej
    i znajdowanie nowych sposobów dostosowanych do zmiennych warunków.
    Sztywność  skłonność do trzymania się wcią\ tych samych sposobów postępowania.
    Szybkość  wydajna i ekonomiczna praca [29, s. 194-196].
    Mowa i język
    Język to społeczny a zarazem naturalny system znaków dzwiękowych i reguł łączenia
    tych znaków, wyznaczających sposób posługiwania się nimi. Jego funkcje to:
    reprezentatywna polega na przedstawianiu, odnoszeniu się do rzeczywistości pozajęzykowej,
    komunikacyjna  słu\y wymianie informacji, porozumiewaniu się [36, s. 172-174],
    ekspresywna  pozwala na wyra\anie uczuć, impresywna  oddziaływanie za pośrednictwem
    mowy na słuchacza, np. wydanie polecenia, regulacyjna  kierowanie czynnościami za
    pomocą mowy wewnętrznej [29, s. 200-201].
    Emocja  subiektywny stan psychiczny uruchamiajÄ…cy priorytet dla zwiÄ…zanego z niÄ…
    programu działania. Jej odczuwaniu towarzyszą zwykle zmiany somatyczne, ekspresje
    mimiczne i pantomimiczne oraz zachowania [38, s. 222]. yródłem emocji i uczuć jest
    obiektywnie istniejąca rzeczywistość. Jednostka odzwierciedlając ją ustosunkowuje się do
    niej, cieszy siÄ™, martwi, kocha, smuci, gniewa, cierpi.
    Emocje są równie\ dzielone na pierwotne  ni\sze, które dotyczą zaspokojenia
    biologicznych potrzeb organizmu (gniew, lęk, radość, wstręt) i wtórne - wy\sze, mające
    charakter społeczny, dotyczące sfery wartości i wiedzy. Emocje pierwotne to niejako
    predyspozycje do odpowiadania w dany sposób na dane rodzaje i jakość interakcji i dlatego
    mogą być swego rodzaj automatyzmami, impulsami, zaś emocje wtórne to kształtowana
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    29
    zdolność, często bazująca na posiadanych predyspozycjach, do danego sposobu odpowiadania
    na dane rodzaje i jakość interakcji. U nich szczególną wagę ma ocena, rozeznanie,
    wartościowanie. Emocje wtórne są formą odpowiedzi na personalnie oraz społecznie wa\ne
    rodzaje oraz jakość interakcji i dlatego odgrywają wa\ną rolę w rozwoju człowieka. Do tej
    kategorii zalicza się m.in. uczucia społeczne, estetyczne, religijne, moralne, intelektualne, itp..
    [8, s. 45].
    Cechy procesów emocjonalnych
    Ka\dy proces emocjonalny zawiera trzy cechy: znak emocji, intensywność procesów
    emocjonalnych i treść emocji.
    Znak emocji mo\e być dodatni bądz ujemny. Emocje i uczucia dodatnie wywołują osoby,
    przedmioty i zjawiska, które przyczyniają się zaspokojenia potrzeb człowieka. Emocje te
    występują w sytuacjach, gdy jednostka osiąga zamierzony cel oraz w sytuacjach optymalnej
    równowagi między organizmem a środowiskiem. Człowiek zwykle dą\y do prze\ywania
    uczuć pozytywnych, dlatego te\ ma tendencję do zbli\ania się do bodzców, które wywołują te
    emocje. Sytuacje zagro\enia oraz wszystko co utrudnia lub uniemo\liwia zaspokojenie
    potrzeb jednostki wzbudza emocje i uczucia negatywne. Emocje te nie zawsze powodujÄ…
    wtedy dezorganizację zachowania jednostki, przeciwnie  mogą ułatwiać mobilizację
    organizmu i przeciwdziałać zachowaniom obronnym (np.: gniew prowokuje atak, lęk,
    ucieczkę). Ponadto w ró\nych okresach \ycia te same przedmioty i zjawiska, a tak\e
    zachowania innych ludzi mogą być subiektywnie odczuwane bądz jako pozytywne, bądz jako
    negatywne, stają się zatem przyczyną zupełnie odmiennych stanów emocjonalnych.
    Intensywność prze\ywania emocji wynika z określonego pobudzenia ośrodkowego
    układu nerwowego, czyli aktywacji  od skrajnego podniecenia emocjonalnego, jak np. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl