• [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    dysponują pewną władzą, a obce osoby dorosłe budzą często u dzieci respekt ze
    względu na nieznane mo\liwości.
    Być mo\e, \e dalsze badania pozwolą na wyra\niej-szą charakterystykę
    "konformisty", dziecka posłusznego nakazom i mającego respekt przed autorytetem
    władzy. Na razie poprzestajemy ha tych kilku spostrze\eniach.
    NIEKTÓRE UWARUNKOWANIA POSTAWY MORALNEJ DZIECKA
    W badaniach naszych interesowaliśmy się nie tylko zagadnieniem, jak postawy
    moralne dzieci wpływają na poglądy i postępki w zakresie kłamstwa, lecz tak\e,
    jakie warunki środowiskowe i wychowania sprzyjają kształtowaniu się takich lub
    innych postaw moralnych.
    W pierwszym rzędzie warto zwrócić uwagę na to, w jakich środowiskach społecznych
    pojawiają się najczęściej postawy rytualistów lub altruistów. Analizując
    środowiska, z jakich wywodzą się w większości altruiści stwierdziliśmy, \e
    istnieje wyrazna zale\ność między poziomem wykształcenia i kultury rodziców, a
    stopniem rytualizmu w odpowiedziach dzieci.
    138
    l. Typ środowiska a postawy moralne
    Analizując środowiska, z jakich pochodzili altruiści, zauwa\yliśmy, \e istnieje
    zale\ność między poziomem wykształcenia i kultury rodziców, a stopniem rytualiz-
    mu w odpowiedziach dzieci. W środowisku robotniczym, chłopskim i rzemieślniczym
    rodzice kładą większy nacisk na chodzenie do kościoła, mówienie pacierza i
    zachowywanie postów, ni\ w środowisku inteligencji z średnim i wy\szym
    wykształceniem. Zale\ność .jednak nie jest istotna statystycznie, a więc narzuca
    się wniosek, \e inne jakieś czynniki wpływają na kształtowanie się tych postaw.
    Zauwa\yliśmy natomiast, \e o ile' nie ma znaczących zale\ności między pozycją
    zawodową rodziców a postawami moralnymi dziecka, to istnieje taka zale\ność
    między postawami moralnymi dziecka a środowiskiem demograficznym, w jakim się -
    wychowało. Rygorystyczne przestrzeganie normy "nie nale\y kłamać" związane jest
    z środowiskiem wiejskim i ilość zwolenników tego poglądu maleje wśród dzieci
    miejskich i najmniejsza jest w środowisku wielkomiejskim. Altruistyczna postawa
    najczęściej reprezentowana jest równie\ wśród dzieci wielkomiejskich, a
    rytualistyczna w małych miastach. Być mo\e, \e dziecko wielkiego miasta,
    częściej poprzez szkołę, film, .radio, większą ilość znajomości styka się z
    ró\nymi poglądami i dzięki temu szybciej osiąga dojrzałość umysłową i moralną.
    Być mo\e, \e środowisko wiejskie, bardziej tradycyjne, bardziej izolowane,
    bardziej monokulturowe wpaja większy szacunek dla dosłownego przestrzegania norm
    moralnych, być mo\e, \e kłamstwo w małej zbiorowości (wieś) jest łatwiejsze do
    wykrycia i rzadziej tolerowane. Zauwa\yliśmy jednocześnie, \e dzieci
    wielkomiejskie i dzieci wiejskie są bardzo ró\nie karane przez rodziców i, być
    mo\e,
    139
    ró\nice w wychowaniu mają znaczenie dla zaobserwowanych ró\nic poglądów.
    2. Typ wychowania - typ sankcji stosowanych przez rodziców
    Jest rzeczą interesującą, \e takie cechy jak rytualizm, rygoryzm, surowość
    potępień korelują się wyraznie z surowym wychowaniem, zaś postawa altruisty
    z wychowaniem raczej metodami perswazji ni\ poprzez stosowanie przymusu
    fizycznego. W ankiecie mieliśmy tylko dwa pytania odnoszące się do stosunku
    dzieci i, rodziców, jednak fakty zauwa\one w trakcie wywiadów zdają się
    potwierdzać tezę, \e surowość w wychowaniu łączy się z tendencją do szczególnie
    ścisłego obserwowania rytualnych nakazów, religii, do sztywnej interpretacji
    norm, do surowych potępień i prymitywnie j sze j refleksji moralnej.
    Osiągnięte przez nas wyniki łączą się z wynikami innych badaczy zainteresowanych
    podobnÄ… problematykÄ…. Np. J. Piaget w swojej pracy Le jugement mora! chez 1'en-
    fant wyró\niał "dwie moralności dziecinne", moralność ukształtowaną pod wpływem
    współpracy z rówieśnikami, z którą wiązał tendencję do autono-miczności, do
    wy\ej rozwiniętej refleksji moralnej, do altruizmu, i moralność ukształtowaną
    pod wpływem przymusu wywieranego przez dorosłych, którą cechowały: egocentryzm
    dziecięcy i realizm moralny oraz heteronomiczność. Piaget sądzi, \e owa [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl